خصوصیات افراد درون گرا چیست؟شناخت تا آگاهی

خصوصیات افراد درون گرا چیست؟از شناخت تا آگاهی،آیا در طول دوران زندگی احساس متفاوت بودن داشته اید؟ در مدرسه جزو دانش آموزان آرام و ساکت به حساب می آمدید و اغلب اوقات اطرافیان از شما سوال می کردند که چرا کم حرف هستید؟

احتمالا همیشه فکر می کرده اید دچار نقص شخصیتی هستید و توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران را ندارید در حالی که این گونه نیست، اگر با گذشت سال ها همچنان به عنوان یک فرد کم حرف و آرام شناخته شده اید احتمالا به گروه شخصیتی درون گراها تعلق دارید.

خصوصیات افراد درون گرا چیست؟

درون گرایی یک ویژگی شخصیتی است که در آن فرد بیشتر از آن که روی محیط اطراف و دیگران تمرکز داشته باشد به احساسات درونی اش توجه دارد.

امروزه حدود 25 تا 40 درصد جمعیت دنیا را افراد درون گرا تشکیل می دهند اما هنوز هم تصورات اشتباه زیادی درباره این نوع ویژگی شخصیتی وجود دارد و معمولا افراد آن را با اضطراب اجتماعی یا خجالت یکسان می دانند، در حالی که این دو تفاوت های زیادی با هم دارند.

از سوی دیگر اگرچه درون گرایی نقطه مقابل برون گرایی است و معمولا افراد را به دو دسته درون گرا و برون گرا تقسیم می کنند اما واقعیت این است که اکثر افراد در نقطه ای بین این دو قرار دارند.

افراد درون گرا با با برخی نشانه ها و ویژگی های بارز می توان شناخت، از جمله:

افراد درون گرا از تنهایی لذت می برند

افراد درون گرا معمولا هیچ مشکلی با تنها بودن ندارند و ترجیح می دهند تعطیلات آخر هفته را در خانه و به تنهایی سپری کنند تا در حضور دیگران.

درون گراها در تنهایی خود اغلب به کارهای مختلف از جمله مطالعه، بازی ویدئویی، نقاشی، آشپزی، نوشتن یا پیاده روی در طبیعت پرداخته یا به تماشای تلویزیون می نشینند.

این فعالیت و سرگرمی هر چه باشد آن ها تا جایی که بتوانند به آن ادامه داده و دیگران را در خلوت خود سهیم نمی کنند. آن ها با تنهایی میانه خوبی دارند و احساس آزاد بودن می کنند.

 افراد درون گرا صدای ذهن آن ها متوقف نمی شود

همه ما یک صدای درونی متمایز داریم که در پشت ذهن ما در حال فعالیت است.

خاموش کردن این صدا برای افراد درون گرا سخت تر از دیگران است و گاهی این صدا و همهمه ذهنی به قدری بلند است که مانع خوابیدن آن ها هنگام شب می شود.

این صدای ذهنی معمولا از گذشته فرد هجوم آورده و مثلا می گوید: “نمی توانم باور کنم (5 سال قبل) چنان حرف احمقانه ای زده ام!” و گاهی نیز تاثیر مثبتی داشته و باعث خلاقیت آن ها خواهد شد.

افراد درون گرا در تنهایی و خلوت بهتر فکر می کنند

همان طور که گفتیم افراد درون گرا عاشق تنهایی هستند اما تنهایی آن ها فقط صرف سرگرمی های مورد علاقه آن ها نمی شود بلکه این اوقات فرصت مناسبی برای درون گراها است تا از فشار ذهنی خود کمی بکاهند.

این افراد در حضور دیگران احساس می کنند مغزشان بیش از حد شلوغ شده و نمی تواند به خوبی فکر و عمل کند در حالی که تنهایی باعث می شود احساس آزادی بیشتری داشته، صدای درونی خود را واضح تر بشنوند، در برخی موارد خلاقیت بیشتری داشته باشند و بینش عمیق تری به دست آورند.

افراد درون گرا با حضور در جمع احساس تنهایی بیشتری می کنند

چیزی در حاضر بودن در جمع وجود دارد که باعث می شود افراد درون گرا احساس جدایی از دیگران پیدا کرده و تنهاتر باشند، شاید یکی از دلایل آن این است که با افزایش صدای اطرافیان آن ها به خوبی نمی توانند صدای درونی خود را بشنوند!

از روابط با دیگران احساس فیک بودن می کنند

قدم زدن با غریبه ها و معرفی کردن خود و برقراری رابطه با آن ها برای افراد درون گرا کار دشواری است اگرچه این افراد به خوبی از مزایا و ارزش روابط اجتماعی آگاه هستند و در برخی موقعیت ها آن را می پذیرند اما در تمام مدت احساس می کنند نقابی به چهره زده و احساسات فیک و ظاهری از خود نشان می دهند.

با این حال این افراد برای زندگی موفق در جامعه باید شخصیت اجتماعی خود را پرورش داده و از ابزارهایی همچون لبخند، تماس چشمی و صدا برای برقراری ارتباط استفاده کنند اگرچه پس از آن به قدری سکوت و تنهایی برای شارژ انرژی خود نیاز خواهند داشت.

افراد درون گرا تمایل ندارند در مرکز توجه باشند

درون گراها ترجیح می دهند یک ملاقات دو نفره با رئیس خود داشته باشند یا ایده های خود را از طریق ایمیل به او برسانند تا این که بخواهند در جلسه ای بین همکاران صحبت کرده و در مرکز توجه قرار داشته باشند.

اگرچه در این مورد استثنا هم وجود دارد، مثلا وقتی این افراد به موضوع یا زمینه ای اشتیاق زیادی دارند یا گمان می کنند صحبت کردن آن ها می تواند تفاوت قابل توجهی در اوضاع ایجاد کند احتمالا شرکت در جلسه را به دور ماندن از آن ترجیح خواهند داد.

 در نوشتن افکار بهتر از بیان کردن آن ها عمل می کنند

افراد درون گرا ایمیل زدن یا پیامک دادن را به صحبت تلفنی با دوستان یا جلسات کاری با همکاران خود ترجیح می دهند زیرا نوشتن به آن ها این امکان را می دهد تا درباره آن چه باید بگویند و چگونگی بیان آن تامل کنند، افکار خود را ویرایش کرده و پیام درستی بفرستند.

به علاوه هنگامی که در حال تایپ هستند نسبت به زمانی که می خواهند کلمات را به زبان بیاورند فشار کمتری احساس می کنند تا جایی که ممکن است نوشتن را به عنوان حرفه مورد علاقه خود انتخاب کنند.

 از صحبت کردن تلفنی برای گذراندن اوقات فراغت گریزان هستند

دوستی دارم که هنگامی که تنها و در حال رانندگی است با من تماس می گیرد، او می گوید با این که در طول رانندگی چشم، دست ها و پاهایش مشغول هستند اما دهانش بیکار است و این برایش کسل کننده است که کسی کنارش نباشد تا با او صحبت کند!

بله! بی شک او فردی برون گرا است در حالی که من به دلیل روحیه درون گرایی چند دقیقه سکوت و تنهایی را با هیچ چیز در دنیا عوض نمیی کنم.

افراد درون گرا از صحبت های کوتاه اجتناب می کنند

اگر فرد درون گرایی باشید حتما برای تان پیش آمده که با دیدن همکاری که از دور به سمت شما می آید عمدا به سمت دیگری بروید تا در احوال پرسی کردن گیر نیفتید یا هنگام خارج شدن از منزل، با شنیدن صدای همسایه ها مدتی منتظر مانده باشید تا مجبور به روبرو شدن با آن ها نباشید.

این رفتار درون گراها به این معنا نیست که از صحبت های کوتاه واهمه دارند بلکه در واقع ترجیح می دهند سمت این گونه صحبت ها نروند.

 هدف شان از حضور در مهمانی آشنایی با افراد جدید نیست

افراد درون گرا نیز دوست دارند هر از گاهی در مراسم و مهمانی ها شرکت می کنند اما قصد آن ها از این کار آشنا شدن با آدم های جدید یا پیدا کردن دوست نیست بلکه آن ها به همان تعداد محدود دوستان صمیمی خود قانع هستند و در جمع به دنبال فرصتی برای صحبت هر چه بیشتر با این دوستان هستند.

این در حالیست که برون گراها اغلب با قصد ملاقات با افراد جدید وارد مهمانی ها می شوند.

 بعد از معاشرت های زیاد خسته می شوند

تحقیقات اخیر نشان داده هر انسانی حتی افراد برون گرا نیز از معاشرت بیش از حد خسته می شوند زیرا اجتماعی بودن نیاز به صرف انرژی دارد و انرژی هر انسانی محدود است اگرچه سطح آن در افراد مختلف متفاوت می باشد.

با این حال به نظر می رسد افراد درون گرا نسبت به افراد برون گرا فرسودگی اجتماعی را با شدت بیشتری تجربه می کنند و حتی ممکن است دچار وضعیتی به نام “خماری درون گرایی” شوند که با خستگی بیش از حد همراه بوده و روی جسم فرد تاثیر منفی می گذارد.

افراد درون گرا بیش از دیگران به جزئیات توجه می کنند

درون گراها به خصوص درون گراهای بسیار حساس ممکن است در مقابل تحریکات بیرونی بیش از حد تحت تاثیر قرار بگیرند که علت آن می تواند توجه زیاد آن ها به جزئیاتی باشد که دیگران به آن توجهی ندارند.

به عنوان مثال تغییر نامحسوس رفتار دوست صمیمی خود را که از دلگیر بودن او نشات گرفته تشخیص می دهند در حالی دیگران این تغییر را نمی بینند.

جالب این که این سطح از توجه به جزئیات در رنگ، فضا و بافت ها می تواند آن ها را به هنرمندی عالی تبدیل کند.

افراد درون گرا تمرکز طولانی مدت دارند

افراد درون گرا معمولا به خوبی می توانند به مدت طولانی روی موضوعی تمرکز کرده و کار کنند، مثلا یک نویسنده می تواند تا ساعت ها بنویسد بدون آن که از تمرکزش کاسته شود.

افراد درون گرا در سر خود زندگی می کنند

یکی از نشانه های افراد درون گرا غرق شدن در افکار خودشان است تا حدی که گاهی اطرافیان این مسئله را به آن ها گوشزد می کنند، این حالت از آن جا نشات می گیرد که دنیای درون و افکار این افراد تقریبا به اندازه دنیای بیرونی آن ها زنده و پر رنگ می باشد.

افراد درون گرا اغلب تماشاگر هستند

افراد درون گرا عاشق تماشا کردن هستند، تماشای مردم، طبیعت، حیوانات و غیره.

افراد برون گرا از تجربه کردن و آزمون و خطا لذت می برند در حالی که افراد درون گرا یادگیری از طریق مشاهده را ترجیح می دهند و برای این کار اغلب بارها دیگران را در حالی که عمل خاصی را تکرار می کنند تماشا کرده تا مطمئن شوند خودشان می توانند این عمل را به تنهایی انجام دهند.

افراد درون گرا دوستان اندکی دارند

یکی از باورهای اشتباه درباره درون گراها این است که هیچ دوست نزدیکی ندارند در حالی که این افراد اگرچه چندان اهل معاشرت نیستند اما از بودن در گروه کوچک دوستان صمیمی خود لذت می برند.

افراد درون گرا به خاطر انرژی محدودی که می توانند صرف روابط اجتماعی کنند اغلب به یک، یا دو سه دوست نزدیک و صمیمی اکتفا می کنند و سعی می کنند روابط خود را به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با میزان انرژی آن ها هم خوانی داشته باشد.

به همین دلیل به جای بودن در دایره بزرگ اجتماعی از افرادی که شناخت سطحی نسبت به آن ها دارند ترجیح می دهند به روابط اندک اما عمیق و طولانی بچسبند.

افراد درون گرا روح خردمندی دارند

افراد درون گرا تمایل زیادی به مشاهده کردن، دریافت هرچه بیشتر اطلاعات و فکر کردن دارند، این افراد تحیل کننده و متفکر هستند و اغلب علاقه مند هستند تا معنای عمیق و الگوی اساسی پشت وقایع را درک کنند به همین دلیل گاهی حتی در جوانی نیز شخصیتی پخته و با تجربه دارند.

افراد درون گرا تنهایی مطلق را دوست ندارند

همان طور که قبلا اشاره کردیم درون گراها از تنهایی لذت می برند زیرا در این تنهایی آزاد هستند تا به صدای درونی خود توجه کرده و از سر و صدای دنیای اطراف فارغ شوند اما خواهان تنهایی دائمی نیستند.

همه ما به عنوان انسان به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داریم و افراد درون گرا نیز از این مورد مستثنی نیستند.

به عبارت دیگر درون گراها در دو جهان زندگی می کنند: گاهی به دنیای بیرون سرک می کشند اما موطن اصلی آن ها دنیای درون و تنهایی مطبوع آن ها می باشد!

افراد درون گرا مردم اغلب آن ها را فردی آرام توصیف می کنند

مردم افراد درون گرا را آدم های آرامی توصیف می کنند که شناختن آن ها سخت است، افرادی آرام، محافظه کار و مهربان که گاهی با آدم های خجالتی اشتباه گرفته می شوند.

اگرچه برخی افراد درون گرا واقعا خجالتی هستند اما نباید این دو گروه را با هم اشتباه گرفت.

 هیجان بیش از حد باعث پریشانی و عدم تمرکز آن ها می شود

هنگامی که افراد درون گرا مجبور می شوند زمان خود را با فعالیت های مهیج یا در محیط های پر هیاهو بگذرانند در نهایت تمرکز و انرژی خود را از دست داده و خسته می شوند در حالی که برون گراها با کمال میل از قرار گرفتن در موقعیت هایی که فعالیت زیادی می طلبد و کسل کننده نیست استقبال می کنند.

افراد درون گرا بسیار خود آگاه هستند

افراد درون گرا اغلب در دنیای درون به سر می برند و سرگرم جستجو کردن در میان افکار و تجربیات درونی خود هستند، به همین دلیل دانش و بینش خوبی نسبت به خودشان، انگیزه ها و احساسات خود دارند.

آن ها در هر فرصتی به دنبال خودشناسی هستند و زمان زیادی برای آن صرف می کنند.

 اغلب به مشاغلی جذب می شوند که استقلال دارند

افراد درون گرا به مشاغل گروهی که نیاز به تعامل و روابط زیادی دارند علاقه کمتری نشان می دهند و بیشتر به دنبال حرفه هایی همچون نویسندگی، حسابداری، برنامه نویسی، طراحی گرافیک، داروسازی یا شاخه های هنر هستند که به صورت انفرادی و مستقل قابل انجام باشند.

خصوصیات افراد درون گرا چیست؟شناخت تا آگاهی

بیشتر بخوانید: اسراری که مدیران موفق میدانند

منابع: introvertdear – verywellmind

ارسال شده در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 28

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب