نحوه مقابله با افسردگی بعد از مسافرت

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در روزهای پایانی مسافرت یا بعد از بازگشت به خانه، احساس ناراحتی کرده باشید و یا حتی یاس و نا امیدی به سراغتان آمده باشد.

در این شرایط اغلب، انتظاری که از سفر داشته اید برآورده نمی‌شود و به جای اینکه با سفر کردن به تجدید قوا و روحیه خود پرداخته باشید، بدتر همان مقدار انگیزه ای که برای کار کردن داشته اید را هم از دست می‌دهید.

اما چرا چنین حالتی در مسافران ایجاد می‌شود و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ برای یافتن پاسخ با مجله اینترنتی ماهتوتا در ادامه مطلب ”نحوه مقابله با افسردگی بعد از مسافرت ” همراه باشید.

نحوه مقابله با افسردگی بعد از مسافرت

همانطور که می‌دانید اغلب ما با سفر کردن شرایط متفاوتی را در زندگی خود تجربه می‌کنیم. این شرایط گاهی به قدری ایده آل و فوق العاده است که ممکن است حتی فکر برگشتن به زندگی روتین و نرمال روزمره، موجب شود تا ما در درون خود، ناراحتی و یاس عمیقی را احساس کنیم.

احساسی که اغلب با نزدیک شدن به روزهای پایانی سفر تشدید شده و گاهی تا مدت ها بعد از مسافرت نیز برطرف نمی‌شود. جالب است بدانید این احساس گاهی ممکن است به قدری شدید باشد که دیگر تمایلی برای بازگشت به زندگی روزمره و امور عادی زندگی خود نداشته باشیم.

بدیهی است که در چنین شرایطی نمی‌توانیم به درستی زندگی و کار خود را مدیریت کرده و اگر هر چه زودتر با این حس مقابله نکرده و به زندگی عادی خود بازنگردیم، باید به زودی با عواقب جبران ناپذیر آن مواجه شویم.

اما چرا دچار افسردگی بعد از سفر می‌شویم؟ سفر کردن چه با خرید بلیط هواپیما آغاز شود و چه قطار و اتوبوس، برای بسیاری از ما به منزله تجربه یک تغییر بزرگ در زندگی است. این تغییر، گاهی به قدری خوشایند و پر از هیجان است که بازگشت به زندگی روزمره، خسته کننده تر از قبل به نظر می‌رسد.

به همین دلیل است که در روزهای پایانی سفر، به ویژه مسافرت های بلند مدت، دچار افسردگی می‌شویم و دیگر میلی به غذا خوردن، کار کردن و حتی برنامه ریزی برای آینده نداریم. چنین شرایطی گاهی خود به خود و در مدت زمانی کوتاه بهبود یافته و کم کم ما را به زندگی عادی خود باز می‌گرداند اما گاهی نیز لازم است خود برای تغییر این شرایط آستین بالا بزنیم و همه چیز را از نو بسازیم.

بیشتر بخوانید: چکیده کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی

در ادامه به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که به ما در این زمینه کمک می‌کنند، با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

یک روز را در خانه استراحت کنید

سعی کنید برنامه سفر خود را به گونه ای بچینید که بتوانید یک روز بعد از سفر را در خانه استراحت کنید. مثلا اگر 5 روز مرخصی گرفته اید بلیط برگشت خود را برای پایان روز چهارم رزرو کنید.

بدین ترتیب فرصت کافی برای تطبیق خود با شرایط جدید را خواهید داشت. فراموش نکنید اگر سفر خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بعد از سفر، بلافاصله مجبور نباشید تا به محل کار یا دانشگاه خود بازگردید می‌توانید راحت تر تعادل لازم را میان روزهای یک سفر به پایان رسیده و روزهای عادی زندگی خود ایجاد نمایید.

توجه داشته باشید که اگر برای برگشت خود از بلیط قطار استفاده کرده اید ممکن است راحت تر با این شرایط کنار بیایید اما اگر با بلیط هواپیما به شهر خود بازگشته و احیاناً دچار جت لگ نیز شده اید، حتماً به این یک روز استراحت نیاز پیدا خواهید کرد.

با دوستان و نزدیکان خود معاشرت کنید

سعی کنید فرصتی برای معاشرت با دوستان و خانواده خود بیابید و تا جای ممکن تنها نمانید. تنهایی ممکن است موجب شود تا تمایل بیشتری به مرور عکس ها و خاطرات سفر خود داشته باشید و نتوانید شرایط تغییر یافته را به درستی درک کنید.

فراموش نکنید که ارتباطات اجتماعی موجب می‌شود تا در شرایط پویاتری قرار بگیرید و راحت تر به زندگی روزمره خود بازگردید. گاهی ممکن است حتی دوستان جدیدی را نیز در سفر پیدا کرده باشید که با معاشرت با آنها می‌توانید با افسردگی بعد از سفر خود مقابله کنید.

خود را سرگرم کنید

سعی کنید شرایطی را برای خود ایجاد کنید تا کسل و بی حوصله نشوید. برای این کار می‌توانید یک سرگرمی جدید برای خود دست و پا کنید، کتاب بخوانید، تماشای یک سریال جدید را شروع کنید و یا حتی خانه خود را تمیز و مرتب کنید.

فراموش نکنید هر کاری که ذهن شما را فعال کرده و موجب شود تا با چالش های متعددی مواجه شوید می‌تواند به شما در راه مقابله با احساس افسردگی بعد از سفر کمک به سزایی نماید. بنابراین از این فرصت برای تغییر دکوراسیون ذهن و خانه خود استفاده کنید.

سفرنامه بنویسید

سفرنامه بنویسید، البته برای این کار حتماً نیازی به این ندارید تا قلم به دست بگیرید و لحظه به لحظه سفر خود را روی کاغذ ثبت کنید.

بلکه می‌توانید عکس های سفر خود و تجربیات تان را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. نظر آنها را در خصوص سفر خود بپرسید و از آنها بخواهید تا تجربه خود را با شما به اشتراک گذارند. با این کار می‌توانید برای سفر بعدی خود بهتر برنامه ریزی کرده و با ذهنی آماده تر به سفر بروید.

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با شوهر وابسته به مادر+ آيين مادرشوهرداري

برای سفر بعدی خود برنامه ریزی کنید

شرایطی را ایجاد کنید تا بتوانید دوباره به احساس فوق العاده ای که در سفر تجربه کرده اید، دست یابید. یک هدف بلند مدت را برای خود در نظر بگیرید، مقصدی که تا به حال به آن سفر نکرده اید را برای مسافرت بعدی خود در نظر بگیرید.

برای رسیدن به این هدف، زمانبندی کرده و پول پس انداز کنید، حتی به این فکر کنید که دلتان می‌خواهد تا با خرید یک بلیط اتوبوس به سفر بروید یا مثلاً سفر با کشتی را تجربه کنید. به جزئیات اهمیت بدهید و هر روز برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی شده تلاش کنید تا دوباره روحیه و انگیزه خود را بازیابی

ارسال شده در ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 24

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب