کرم ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی استفاده کنیم؟ 2022

کرم ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی؟ اشعه فرابنفش خورشید تاثیرات بسیاری بر پوست دارد، تا آنجا‌ که متخصصان توصیه می‌کنند بدون ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب مناسب یکی از دغدغه های اصلی افراد است.

در این مقاله،به کرم های ضد آفتاب مینرال و شیمیایی می پردازیم و با بررسی مزایا و معایب استفاده از هر کدام نتیجه گیری می کنیم که کدام یک بهتر است. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند با دانش و آگاهی بیشتری، کرم ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

5 دلیل مهم ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب

⦁ از پوست در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.
⦁ خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
⦁ از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.
⦁ به حفظ رنگ پوست کمک می‌کند.
⦁ پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند.

ضد آفتاب فیزیکی چه نوع ضد آفتابی است؟

ضد آفتاب فیزیکی بر خلاف ضد آفتاب شیمیایی، شامل عناصر معدنی فعال مانند تیتانیوم دی اکسید یا اکسید روی است. ضد آفتاب فیزیکی روی لایه ی فوقانی پوست می نشیند تا پرتوهای آسیب زای UV را از پوست شما متفرق کند.

به همین دلیل است که اغلب به این نوع ضد آفتاب ها، مانع های فیزیکی می گویند، زیرا مانند یک سپر و مانع روی لایه فوقانی پوست می نشینند.

ضد آفتاب شیمیایی چه نوع ضد آفتابی است؟

در ساخت ضد آفتاب شیمیایی از ترکیبات ارگانیک (برپایه ی کربن) مانند اوکسی بنزون، اوکتینوکسات، اوکتیسالات و آووبنزون استفاده می شود.

این ترکبیات در مقابل اشعه ی فرا بنفش خورشید واکنش شیمیایی به وجود می آورند. به این ترتیب که پرتو UV را به حرارت تبدیل و آن را از پوست آزاد می کنند. بنابراین، پرتو UVجذب پوست نمی شود. به همین دلیل است که اغلب از آنها به عنوان جاذب های شیمیایی یا ارگانیک یاد می کنند.

کرم ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی استفاده کنیم؟

کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب مینرال یا شیمیایی

جواب آسان است؛ ضد آفتابی را بخرید که بیشتر با پوستتان سازگار است و با آن راحت ترید. یعنی آنقدر برای پوستتان مناسب باشد که دلتان بخواهد هر روز از آن مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تهیه ژل ابرو+پرپشت شدن ابروها-آرایش و زیبایی

کدام ضد آفتاب برای چه نوع پوستی مناسب است؟

در ادامه می خوانید که کدام ضد آفتاب برای چه نوع پوستی بهتر است.

⦁ اگر پوست تان چرب است، باید از ضد آفتابی سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
⦁ اگر فکر می کنید پوست حساسی دارید که به راحتی قرمز می شود، باید ضد آفتابی را برگزینید که پوستتان را تحریک نکند و آن را نسوزاند. روی این ضد آفتاب ها عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) درج شده است.
⦁ اگر منافذ پوست شما مسدود است و جوش دارید، توصیه می کنیم ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد مواد کومدوژن زا (non-comedogenic) باشند تا این مشکلات پوستی تشدید نشوند.
⦁ اگر رنگ پوست تان تیره است، به ضدآفتابی نیاز دارید که روی پوستتان نماسد و حالت گچ مانند پیدا نکند. بنابراین، ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب بهتری برای برای شما هستند.

انواع کرم ضد آفتاب

برای اطمینان از سازگاری با پوست تان بهتر است، پیش از مصرف هر ضد افتاب جدیدی روی تمام پوست تان، آزمون حساسیت را انجام دهید.

ضد آفتاب های طیف گسترده چه تفاوتی با سایر ضد آفتاب ها دارند؟

همانطور که خواندید، SPF ضد آفتاب، در مقابل پرتو مخرب UVB از پوست شما محافظت می کند، در حالی که ضررهای آفتاب فقط به این اشعه مربوط نیست، پرتو UVA نیز در درازمدت چین و چروک، پیری زودرس و آسیب پوستی ایجاد می کنند.

کرم ضد آفتاب شیمیایی

بنابراین، بهتر است برای آنها هم فکری کرد. اینجاست که پای ضد آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) به میان می آید. ضد آفتاب های طیف گسترده هم در برابر پرتو UVA از پوستتان محافظت می کنند و هم در برابر اشعه ی UVB.

انواع ضد آفتاب

این عبارت به ضد آفتاب هایی داده می شود که مانع برخورد اشعه های UVA به سطح پوست می شوند و از پیری پوست زودرس جلوگیری می کنند.

تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی

بیشتر بخوانید: برترین روش سشوار کشیدن مو

ارسال شده در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 41

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب