آیا بعد از شیمی درمانی می توان کاشت مو انجام داد؟

آشنایی با ریزش مو و درمان شیمی درمانی

داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی در حمله به سلول های سرطانی با رشد سریع قوی هستند. اما این داروها به طور همزمان به سایر سلول های در حال رشد سریع بدن شما حمله می کنند که شامل سلول های در حال رشد در ریشه مو می شود. ریزش مو در اثر شیمی درمانی نه تنها در پوست سر بلکه در سراسر بدن شما رخ می دهد. در برخی از بیماران، مژه ها، ابروها، زیر بغل، ناحیه تناسلی و سایر موهای بدن نیز می ریزند. بسته به داروهای مورد استفاده و دوز آنها، ریزش مو از نازک شدن ساده تا طاسی کامل شروع می شود. صحبت با پزشکان از قبل به شما ایده می دهد که چه انتظاری دارید.

دو تا چهار هفته پس از شروع درمان، موها ممکن است خیلی سریع به صورت دسته‌ای یا تدریجی ریزش کنند. در طول درمان و تا چند هفته پس از آن ادامه می یابد. هر بار که نگاهی اجمالی به خود در آینه می اندازید، ظاهر شما تغییر می کند.

اما امید هم هست!!! در اکثر بیماران ریزش مو در اثر شیمی درمانی موقتی است. در عرض سه تا شش ماه پس از اتمام درمان، موها شروع به رشد مجدد می کنند. این موی جدید ممکن است رنگ یا بافت متفاوتی داشته باشد و این تفاوت معمولاً موقتی است.

بسیاری از بیمارانی که قرار است تحت درمان سرطان قرار گیرند، نگران ریزش مو یا نازک شدن آنها پس از شیمی درمانی هستند.

در واقع، بسیاری از بیماران پس از درمان شیمی درمانی، تنها رشد مجدد جزئی مو را تجربه می کنند. با این حال، روش های موثری برای کمک به چنین افرادی وجود دارد. یکی کاشت مو Fit است که بیشتر و بیشتر در بیماران مبتلا به نازک شدن مو پس از شیمی درمانی یا ریزش جزئی مو استفاده می شود.

آیا بعد از شیمی درمانی می توان کاشت مو انجام داد؟

آیا بعد از شیمی درمانی می توان کاشت مو انجام داد؟

وضعیت مو پس از شیمی درمانی – درمان سرطان در مقابل وضعیت مو

داروهای ضد سرطان (یا عوامل سیتوتوکسیک) که در طول درمان سرطان استفاده می‌شوند، نه تنها سلول‌های سرطانی بلکه سایر سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌ها را از بین می‌برند. سلول های مو به ویژه به آن دسته از عوامل شیمی درمانی سمی حساس هستند که منجر به ریزش مو در بیماران پس از شیمی درمانی می شود. روی پوست سر، ابروها، مژه ها و موهای ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد.

شیمی درمانی می تواند تنها در 7 روز باعث ریزش کامل مو شود. بیماران اغلب از خود می پرسند که آیا موهایشان بعد از شیمی درمانی دوباره رشد می کند و آیا این درمان روی وضعیت موی بعدی تأثیر دارد یا خیر. موها معمولاً پس از درمان سرطان دوباره رشد می‌کنند، اما در برخی موارد شیمی‌درمانی می‌تواند برای همیشه پیازهای مو را از بین ببرد، در نتیجه موها پس از شیمی‌درمانی یا فقط تا حدی رشد نمی‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از بیماران پس از شیمی درمانی، نازک شدن شدید مو در بالای سر و ضعیف شدن آن را تجربه می کنند.

نحوه ترمیم مو بعد از شیمی درمانی – کاشت مو

کاشت مو FIT یک روش موفق ترمیم مو پس از شیمی درمانی است. این روش همچنین اغلب در موارد درمان ریزش مو جزئی استفاده می شود. جراحی کاشت مو FIT تنها زمانی قابل انجام است که درمان سرطان تمام شده باشد و بیمار هنوز موهایی برای پیوند داشته باشد. اگر بیمار پس از شیمی درمانی تمام موهای خود را از دست داده باشد، انجام جراحی کاشت مو غیرممکن است.

جراحی کاشت مو FIT شامل استخراج تک فولیکول ها با یک دستگاه فلزی خاص است. استخراج کل مو از جمله سلول های بنیادی مسئول رشد مو، نتایج موثر جراحی پیوند را برای مدت نامحدود تضمین می کند. جراحی کاشت مو FIT ایمن و برتر از روش سنتی FUE است. اسکارهای حاصل از جراحی پیوند فولیکول ها عملاً نامرئی هستند و روند بهبود سریعتر است.

کلینیک پارسی

چگونه برای جراحی کاشت مو FIT آماده شویم؟

قبل از جراحی کاشت مو FIT ، بیمار باید آزمایشاتی را که پزشک درخواست می کند انجام دهد. حداقل 2 هفته قبل از عمل، مصرف آسپرین یا سایر داروها با اسید استیل سالیسیلیک مجاز نیست. یک روز قبل از جراحی نباید الکل یا قهوه غلیظ بنوشید. استفاده از کلاه یا کلاه برای پوشاندن سر پس از جراحی کاشت مو توصیه می شود.

شرح روش کاشت مو FIT

پزشک کاشت مو FIT از بیهوشی عمومی استفاده می کند بنابراین عمل جراحی بدون درد است. یک پزشک ناحیه به اصطلاح برداشت که در آن گرافت از آن استخراج می شود و ناحیه گیرنده (کاشت) را مشخص می کند. یک پزشک هم برای مدارک پزشکی عکس می گیرد. قبل از جراحی موهای ناحیه اهدا کننده به اندازه 2-3 میلی متر تراشیده می شوند. حدود 30 دقیقه پس از تزریق بیهوشی، بیمار برمی‌گردد و روی شکم می‌خوابد. کل جراحی کاشت مو معمولاً 8-10 ساعت طول می کشد.

فولیکول ها استخراج شده و در یخچال مخصوص قرار می گیرند تا خطر مرگ پیوندها کاهش یابد. هنگامی که تمام فولیکول ها استخراج می شوند، ناحیه اهدا کننده با بانداژ پوشانده می شود. در مرحله بعد، بیمار می تواند وضعیت خود را به حالت نشسته تغییر دهد. در پایان جراحی کاشت مو، پزشک پماد را روی پوست می‌مالد. پس از جراحی پیوند کاشت مو، موها به تدریج شروع به رشد می کنند. اولین نتایج بعد از حدود 4-6 ماه و نتایج کامل حدود یک سال پس از جراحی قابل مشاهده است.

مزایای جراحی کاشت مو FIT

مزایای جراحی کاشت مو FIT عبارتند از:

الف) بدون جای زخم در ناحیه اهدا کننده

ب) جراحی را می توان در بیمارانی که مستعد اسکارهای پهن و هیپرتروفی هستند انجام داد

پ) اصلاح اسکار پوست سر قابل انجام است

ت) بهبودی کوتاه پس از جراحی

ث) هیچ ویزیت بعدی لازم نیست

جراحی کاشت مو FIT یک روش پیشرفته است. روش  FITراه حلی برای ریزش جزئی مو بعد از شیمی درمانی است و بسیار موثر است. این روش درمانی به شدت توسط پزشکان توصیه می شود.

کلینیک پارسی

کلام آخر

جان بسیاری از بیماران سرطانی با شیمی درمانی نجات یافته است. شناخته شده ترین عارضه جانبی شیمی درمانی ریزش مو است. اما راه های زیادی وجود دارد که می توان از طریق آنها با ریزش مو بعد از شیمی درمانی مبارزه کرد. در اینجا به امکان کاشت مو و چند تکنیک ساده و مقرون به صرفه دیگر خواهیم پرداخت. توصیه می کنیم زمانی که شیمی درمانی خود را شروع می کنید، با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید و از قبل برای مقابله با ریزش مو آماده شوید.

اگر ساکن اصفهان هستید، پیشنهاد ما به شما درمانگاه تخصصی پوست و مو پارسی واقع در اصفهان است که بهترین کاشت مو در اصفهان توسط پزشک متخصص پوست و مو و تکنسین های کاشت مو حرفه ای انجام می دهند. از مزایای کاشت مو در کلینیک پارسی می توان به طراحی خط رویش طبیعی، تراکم بالا، تجهیزات استریل و به روز بهترین برند و اتمام کاشت مو در یک مرحله (یک جلسه) نام برد.

ارسال شده در ۱۰ تیر ۱۴۰۳
  • اشتراک گذاری :
  • 6

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب