از کجا بفهمیم بیماری دو قطبی داریم؟

بیماری دو قطبی، نوعی اختلال روانی است که با تغییر شدید در خلق‌و‌خو و انرژی فرد همراه می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است به‌طور ناگهانی از افسردگی به وضعیت پر انرژی و هیجانی تغییر حالت دهند. معمولا مردم عادی اطلاعات چندانی از این نوع اختلال روانی ندارند و نمی‌توانند برای پرسش‌هایی مانند از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم، پاسخ مناسبی پیدا کنند. این اختلال روانی می‌تواند به‌طور مستقیم روی کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد و حتی توانایی کارکردن و کسب درآمد را از آن‌ها بگیرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با علائم اختلال دو قطبی، نشانه های بیماری دو قطبی و چند نکته دیگر، آشنا کنیم.

از کجا بفهمیم بیماری دو قطبی داریم؟

از کجا بفهمیم بیماری دو قطبی داریم؟

بیماری دو قطبی چیست؟

اولین قدم برای یافتن پاسخی در مورد سوال از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم، آشنایی بیشتر با این بیماری است. اختلال دو قطبی، نوعی بیماری روانی همراه با نوسان شدید خلقی است. افراد مبتلا به این بیماری، دوره‌هایی از هیجان شدید و افسردگی عمیق را تجربه می‌کنند. بیمار در دوره‌های افسردگی عمیق، احساس غم و ناامیدی می‌کند و به فعالیت‌های روزانه بی‌علاقه می‌شود.

در مقابل، در دوره‌های هیجانی، انرژی و شور زیادی را از خود نشان می‌دهد. شدت این شور و هیجان به‌اندازه‌ای است که گویا او در مورد مسائل پیرامونش بیش‌از حد، احساسی برخورد می‌کند. خوشبختانه، با پیروی از یک برنامه درمانی مناسب، می‌توان علائم اختلال دو قطبی را کاهش داد و به مدیریت بهتر تغییرات خلقی کمک کرد. بسیاری از بیماران به درمان‌های دارویی، روان‌درمانی و مشاوره تخصصی، پاسخ خوبی می‌دهند و بهبود قابل‌توجهی در کیفیت زندگی آن‌ها به‌وجود می‌آید.

بیماری اختلال دو قطبی چه علائمی دارد؟

در مسیر یافتن پاسخی برای پرسش از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم، به بخش نشانه های بیماری دوقطبی می‌رسیم. علائم بیماری دو قطبی می‌توانند از یک فرد به دیگری با تفاوت‌هایی همراه باشند؛ حتی این علائم در میان مردان و زنان هم تفاوت‌های بزرگی دارند. همان‌طور که اشاره کردیم، نشانه‌های این اختلال روانی در دو حالت واکنش شدید هیجانی و افسردگی بروز می‌کنند که در ادامه، آن‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

علائم بیماری دو قطبی در زمان‌ هیجان زیاد

  • انرژی بسیار زیاد و هیجان‌زده شدن به‌خاطر هر چیزی
  • افزایش اضطراب و تمایل شدید به فعالیت ذهنی و جسمی
  • تجربه اعتماد‌به‌نفس بیش ‌از ‌اندازه
  • مبتلا شدن به کم‌خوابی به‌دلیل عدم احساس نیاز به خواب
  • پرحرفی شدید و غیرطبیعی
  • وجود افکار بی‌حاصل و ایده‌های فراوان در ذهن
  • ناتوانی در تمرکز و حواس‌پرتی فراوان
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری درست و منطقی

علائم بیماری دو قطبی در زمان افسردگی

  • غمگین بودن بدون دلیل و احساس پوچی
  • تمایل نداشتن به انجام هیچ کاری
  • تغییر در وزن مانند کاهش یا افزایش وزن
  • خوابیدن بیش از اندازه یا بی‌خوابی شدید
  • ناآرامی هنگام انجام کارها
  • خستگی زیاد بدون انجام فعالیت خاص
  • احساس عذاب وجدان و بی‌ارزشی
  • کاهش معنادار تمرکز
  • ناتوانی در گرفتن تصمیم‌های درست
  • وجود افکار خودکشی یا حتی اقدام به خودکشی

بیماری, بیماری دو قطبی, دو قطبی

بیماری دو قطبی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

گام بعدی برای یافتن پاسخ پرسش از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم، آشنایی با روش‌های تشخیص این بیماری است. از آنجا که بسیاری از نشانه های بیماری دوقطبی با دیگر بیماری‌ها مشترک هستند، نمی‌توان فقط با دیدن یک دوره افسردگی یا هیجان زیاد، آن را پای اختلال دوقطبی گذاشت. این بیماری باید توسط روانپزشک و متخصص روان‌شناس تشخیص داده شود. ارزیابی فرد برای تشخیص بیماری دو قطبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

معاینه پزشکی

ممکن است پزشک با هدف ردکردن احتمال بیماری‌های فیزیکی در بدن شما، مجموعه‌ای از معاینه‌های فیزیکی و آزمایش‌های مختلف را برایتان در نظر بگیرد. در این صورت، اگر مشکلی در مغز یا دیگر اعضای بدنتان باعث بروز این علائم شده باشد، پزشک متوجه آن می‌شود و شما را برای درمان به متخصص ارجاع می‌دهد.

ارزیابی روانپزشکی

برای‌آنکه سریع‌تر به پاسخ پرسش از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم برسید، باید به پزشکتان کمک کنید. در گام بعدی، روانپزشک با شما در مورد افکار، احساسات و الگوهای رفتاری‌تان صحبت می‌کند. همچنین ممکن است از شما خودارزیابی روان‌شناختی یا پرسش‌نامه‌ای هم بخواهد. دریافت اطلاعات بیشتر از خانواده یا دوستان نزدیکتان هم بخشی از این فرایند است که برای تشخیص دقیق‌تر و با کسب اجازه از شما انجام می‌شود.

ترسیم نمودار خلق‌و‌خوی

یکی از اطلاعاتی که روانپزشک با کمک خود شما به آن‌ها دسترسی پیدا می‌‌کند، ثبت روزانه احساس، خلق‌وخو، افکار غالب، الگوی خواب و دیگر مواردی است که می‌توانند کمک‌حال پزشک در تشخیص بیماری دو قطبی باشند. نکته مهم هنگام ثبت این موارد، صداقت فرد و ثبت آنچه که بر او می‌گذرد، بدون کم‌و‌کاست است.

بیماری دو قطبی نوع I و II چه فرقی با هم دارند؟

نکته‌ای که باید در مسیر یافتن پاسخ سوال از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم، بدانید، این است که این بیماری، دو نوع مختلف دارد. معمولا علائم این دو نوع اختلال دوقطبی با هم فرق‌هایی دارند. در ادامه، شما را با ویژگی‌های این نوع اختلال، آشناتر می‌کنیم.

اختلال دوقطبی نوعI

  • شخصی با اختلال دوقطبی نوع I دوره‌های شدید و طولانی از افسردگی و مانیا را تجربه می‌کند.
  • در این نوع اختلال، شاید فرد بین دو حالت هیجان و افسردگی به حالت پایه یا حالت طبیعی خود برگردد که به آن «یوتیمیا» می‌گویند.
  • دوره‌های افسردگی حداقل دو هفته طول می‌کشند و حداقل یک دوره مانیا به مدت حداقل یک هفته وجود دارد که گاهی به بستری‌شدن نیاز پیدا می‌کند.
  • افرادی که اختلال دوقطبی نوع I دارند، معمولا در حفظ روابط شخصی یا کاری خود با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

اختلال دوقطبی نوعII

  • در این نوع اختلال، دوره‌های افسردگی حداقل دو هفته طول می‌کشند و حداقل یک دوره هیپومانی وجود دارد.
  • هیپومانی دوره‌ای و کم‌شدت‌تر از مانیاست که نیازی به بستری‌شدن ندارد.
  • افرادی با اختلال دوقطبی نوع II معمولا به‌دلیل علائم افسردگی به پزشک مراجعه می‌کنند.
  • در این نوع اختلال دوقطبی، افراد هیچ‌گاه دوره‌های مانیا شدیدی را پشت‌سر نمی‌گذارند.

بیماری, بیماری دو قطبی, دو قطبی

تفاوت علائم اختلال دوقطبی در مردان و زنان

اختلال دوقطبی در مردان و زنان تقریبا به یک اندازه مشاهده می‌شود. هرچند نشانه‌های شاخص در بیماران با جنسیت متفاوت، می‌تواند مختلف باشد. در بیشتر موارد زنان و مردان با تشخیص دوقطبی ممکن است موارد زیر را نشان دهند:

اختلال دوقطبی در زنان اختلال دوقطبی در مردان
دیرتر و در سنین بالاتری مانند دهه سوم و چهارم زندگی تشخیص داده‌شوند. معمولا زودتر از زنان تشخیص داده‌می‌شوند. حتی در سنین نوجوانی هم امکان تشخیص آن وجود دارد.
حالت‌های خفیف‌تری از مانیا را نشان دهند. دارای حالات شدید شیدایی یا افسردگی دو قطبی هستند.
بیشتر حالات افسردگی را تجربه کنند. افکار خودکشی در مردان بیشتر بروز می‌کند.
سیکل‌های تند و سریع از تغییر حالت را از خود بروز دهند. مثلا در یک سال، ۴ بار یا بیشتر

حالات مانیا و افسردگی را تجربه کنند.

سیکل‌های بیماری بای پولار ثابت و متغیری دارند.
بیماری‌ها و اختلالات همراه دیگری را هم داشته‌باشند. این موارد می‌توانند شامل

میگرن، پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، چاقی، اختلالات اضطرابی و تحریک پذیری باشند.

در اپیزودهای مانیا رفتارهای پرخطر بیشتری از خود نشان می‌‌دهند.
مصرف الکل در آن‌ها بیشتر است. معمولا سوء‌مصرف مواد دارند.

تفاوت‌های بیماری افسردگی شیدایی در مردان و زنان

زنانی که دارای این اختلال هستند ممکن است دچار برگشت‌های مکرر حالات شوند و این به دلیل بالا و پایین شدن هورمون‌های آنان طی قاعدگی و همچنین یائسگی است. اختلال دوقطبی در زنان پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به مردان دارد. مردانی که به دوقطبی مبتلا می‌شوند، معمولا کمتر از زنان به دنبال درمان این اختلال می‌روند و احتمال خودکشی در آن‌ها بالاتر است.

مبتلا شدن به اختلال دو قطبی، رسیدن به انتهای دنیا نیست!

در این مقاله به‌دنبال پاسخ پرسش از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم، گشتیم. در پایان باید بگوییم که با شناخت بهتر علائم و روش‌های تشخیص این اختلال، افراد می‌توانند به درمان‌های موثرتر دست پیدا کنند و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند. برخلاف تصور معمول، با حمایت، درک و مراقبت‌های مناسب، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می‌توانند زندگی پربار و معناداری داشته باشند. همچنین، آموزش و آگاهی‌رسانی در جامعه از برچسب‌زنی و تبعیض در مورد افراد مبتلا جلوگیری می‌کند. به زبان ساده، با پذیرش و درک کاستی‌های یکدیگر، می‌توانیم جهان بهتری را برای خودمان و دیگران بسازیم.

ارسال شده در ۸ خرداد ۱۴۰۳
  • اشتراک گذاری :
  • 12

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب