آیا مصرف زیاد قهوه روی معده تاثیر دارد؟

قهوه, معده

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های در دنیاست و صبح خیلی از افراد با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز میشود. خواص قهوه بر هیچکس پوشیده نیست و مصرف آن اگر از حد اعتدال خارج نشود بسیار هم خوب است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در اثر مصرف زیاد و بی رویه این نوشیدنی برای افراد رخ دهد مشکلات معده است.

تاثیر قهوه بر معده اگر مصرف آن از حد استاندارد فراتر رود کاملا منفی است و ممکن است برخی از افراد را با مشکلاتی در این ناحیه از بدن مواجه کند. در این مطلب قصد داریم کمی در مورد تاثیر قهوه بر معده صحبت کنیم و ببینیم که آیا زیاده روی در مصرف قهوه می تواند روی معده تاثیر منفی بگذارد یا خیر؟ با ما همراه باشید.

تاثیر قهوه بر معده

آیا مصرف زیاد قهوه روی معده تاثیر دارد

آیا مصرف زیاد قهوه روی معده تاثیر دارد

قهوه نوشیدنی است که اگر استفاده از آن در حد اعتدال باشد نه تنها اثر سوئی ندارد بلکه شما می توانید از خواص آن هم بهره مند شوید. برای مثال قهوه برای لاغری یکی از بهترین موارد به شمار می آید و به افرادی که رژیم دارند و همزمان ورزش هم می کنند توصیه می شود که با نوشیدن قهوه سیاه یا بلک کافی پیش یا پس از تمرین چربی سوزی را افزایش داده و متابولیسم را بالا ببرند.

قهوه ورزشکاران همانطور که گفتیم باید بدون هیچ افزودنی شیرین کننده ای باشد و تنها میت وانید از شیرهای پروتئینی برای بالا بردن درصد پروتئین آن استفاده کنید. همین قهوه مفید اگر بیش از اندازه مصرف شده و در استفاده از آن زیاده روی شود می تواند برای هر فرد حتی ورزشکاران مشکل ایجاد کند. برخی از افرادی که بیش از حد قهوه مصرف می کنند از بروز معده درد شکایت دارند.

علت این موضوع را می توانیم در مواد تشکیل دهنده قهوه جستجو کنیم. موادی مانند کافئین، اسیدهای قهوه، افزودنی ها و … همه و همه سبب می شوند معده های حساس تحریک شوند. لذا می توانیم بگوییم تاثیر قهوه بر معده خصوصا برای افرادی که معده حساسی دارند منفی بوده و آنها را دچار مشکل می کند. در ادامه این مواد موجود در قهوه را با هم مورد بررسی قرار می دهیم تا ببینیم آنها چگونه می توانند روی معده تاثیرات منفی بگذارند.

کافئین و تاثیر آن بر معده

قهوه, معده

اصلی ترین ماده موجود در قهوه را می توانیم کافئین بدانیم. کافئین ماده ای محرک محسوب میشود و مصرف به اندازه آن می تواند ذهنی قوی را برای فرد مصرف کننده به دنبال داشته و سطح هوشیاری وی را به خوبی افزایش دهد. هر یک فنجان قهوه با حجم دویست و چهل میلی لیتر دارای کافئینی حدودا برابر با نود و پنج میلی گرم است.

کافئین یکی از مواد محرک است که می تواند دستگاه گوارش را تحت تاثیر خود قرار دهد و این عملکرد را شدت ببخشد. جالب است بدانید که قهوه هایی که دارای کافئین هستند چیزی در حدود بیست و سه درصد بیش از قهوه های دی کف (بدون کافئین) می توانند روده بزرگ را در افراد تحریک کرده و با مشکل مواجه سازند.

همچنین این قهوه های دارای کافئین در مقایسه با آب روده بزرگ را شصت درصد بیشتر تحریک کرده و با مشکل روبرو می کنند. قهوه کافئین بالا سبب بیشتر شدن اسید معده شده و افرادی که معده های حساس و تحریک پذیری دارند را با مشکلاتی مواجه کنند.

اسیدهای موجود در قهوه و تاثیر آنها رو معده

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده موجود در قهوه اسیدهای آن است. درست است که کافئین کاندید اصلی تاثیرات سوء بر معده است اما اسیدهایی که در این نوشیدنی وجود دارند هم در بروز مشکلات و ناراحتی های معده بی تاثیر نیستند. از جمله اسیدهای تشکیل دهنده قهوه را می توانیم اسید کلروژنیک، هیدروکسی تریپتامین، آلکانویل و … بدانیم.

یکی از تاثیراتی که این اسیدها دارند بالا بردن میزان ترشح اسیدها در معده است. اسید معده وظیفه دارد پروسه گوارش غذاها را ساده کرده و کمک کند مواد غذایی داخل معده راحت تر تجزیه شده و در روده راحت تر حرکت کند. گاها حی مصرف قهوه در برخی افراد می تواند سبب بروز سوزش سر دل یا همان معده شود که برخی گمان میکنند علت آن قهوه و تاثیراتش بر معده است.

مواد افزودنی و ناراحتی معده

قهوه, معده

گاها و در برخی موارد این خود قهوه نیست که سبب بروز مشکلات و ناراحتی های معده می شود بلکه افزودنی هایی که برای آن وجود دارند این مشکلات را به وجود می آورند. موادی مانند شیر، شکر و سایر شیرین کننده ها، حتی خامه می تواند بر روی معده برخی افراد تاثیرات منفی گذاشته و سبب تحریک و ناراحتی آن شود.

برای نمونه چیزی در حدود شصت و پنج درصد از افراد در دنیا نمی توانند قند موجود در شیر که لاکتوز نام دارد را به درستی هضم کنند. برای همین هم هست که به لاکتوز حساسیت دارند و با استفاده از آن دچار مشکلات می شوند. لبنیات هم یکی از حساسیت زا ترین مواد هستند که می توانند در بسیاری از افراد مشکلات زیادی را به وجود آورند.

پس در صورتی که قهوه روی معده تان تاثیر گذاشته و شما را ب مشکل مواجه می کند می توانید در گام نخست افزودنی های ان را مورد بررسی قرار دهید و چک کنید که آیا با آنها دچار مشکل می شوید یا خیر.

قهوه دی کف برای معده

گاها برخی از افرادی که با نوشیدن قهوه دچار ناراحتی معده می شوند با تغییر قهوه شان به قهوه های بدون کافئین یا دی کف مشکلشان رفع می شود. البته این در صورتی است که مشکل شما با قهوه در کافئین آن باشد و مواد دیگر مانند اسیدها یا افزودنی های آن سبب بروز مشکلات در معده تان نشود. به این صورت قهوه های بدون کافئین می توانند برای شما مفید واقع شده و معده تان را تحریک نکنند.

جمع بندی

برخی از افراد با نوشیدن قهوه دچار ناراحتی های معده می شوند. معمولا مهمترین دلیل این موضوع زیاده روی در نوشیدن و سپس درصد بالای کافئین قهوه است. به این دو مورد سایر ترکیبات قهوه اعم از اسیدهای موجود در آن و افزودنی هایی که به نوشیدنی اضافه می شود را هم اضافه کنید تا متوجه تاثیر قهوه بر معده و بروز ناراحتی های معده شوید. درصورتی که نیاز به قهوه های درجه یک و با کیفیت دارید می توانید از وب سایت قهوه سیراف (https://sirafcoffee.ir) خرید کنید.

ارسال شده در ۴ آذر ۱۴۰۱
  • اشتراک گذاری :
  • 40

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب