اخلاق حرفه ای ؛ 11 راهکار مفید برای تقویت اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه ای چیست؟ بهترین راهکارها برای تقویت اخلاق حرفه ای کدام راهکارها میباشند؟ در لیست 11 راهکار برای تقویت اخلاق حرفه ای کدام راهکارها قرار دارند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

اخلاق حرفه ای برای موفقیت در کار و تحصیل ضروری است. اخلاق حرفه ای ذاتی نیست که به‌طور طبیعی در بعضی افراد وجود داشته باشد، بلکه باید برای رسیدن به آن تلاش کنید و ویژگی‌هایی مانند مدیریت زمان، تمرکز و ازخودگذشتگی را در خود تقویت کنید. این تلاش مزیت‌های فراوانی دارد.

وقتی ویژگی‌های مثبتی را نشان دهید، به قوانین پایبند باشید و کارتان را درست و صادقانه انجام دهید، در کار و تحصیل موفق خواهید بود و از نردبان ترقی بالا خواهید رفت. در ادامه، توضیح می‌دهیم که اخلاق حرفه ای چیست و چگونه می‌توانیم آن را در خود تقویت کنیم.

اخلاق حرفه ای چیست؟

اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه ای توانایی انجام وظایف با استانداردهای اخلاقی و اعتقاد به ارزش‌های محل‌کار است. این مهارت موجب می‌شود وظایف خود را مطابق ارزش‌های اخلاقی مثبت انجام بدهیم، مانند:

  • کار گروهی؛
  • مسئولیت‌پذیری؛
  • صداقت؛
  • نظم؛
  • فکرکردن به پیامدهای اخلاقی کارهایمان؛
  • تعیین مرزهای مشخص میان چیزهایی که به‌نظر ما درست یا غلط هستند.

کسانی که اخلاق حرفه ای دارند، عادت‌های مثبتی مانند تمرکز و انگیزه و انجام به‌موقع وظایف را در خود شکل داده‌اند. این عادت‌ها و رفتارها کارفرمایان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و ارتقای شغلی را تضمین می‌کنند.

تقویت اخلاق حرفه‌ای

نداشتن اخلاق کاری موجب کاهش بهره‌وری می‌شود. معمولا کارکنانی که باعجله وظایفشان را انجام می‌دهند یا انجام آنها را به لحظه آخر موکول می‌کنند، کارشان را به‌موقع ارائه نمی‌دهند یا کاری با کیفیت پایین انجام می‌دهند و این یعنی هدردادن زمان و پول شرکت.

راهکارهایی برای تمرکز بر کار

افزایش تمرکز بر کار برای تقویت اخلاق حرفه ای

در اولویت قراردادن کار

کارتان را جدی بگیرید و سعی کنید آن را درست انجام دهید. در محل‌کار وظایف شغلی باید دغدغه اصلی‌تان باشند. سعی کنید میان زندگی کاری و شخصی تعادل برقرار کنید تا برای انجام وظایفتان زمان و انرژی کافی داشته باشید.

حتمابخوانید » خودشناسی چگونه می‌تواند باعث تحولات مثبت در زندگی شود؟ 2022

اگر ساعات کاری را خودتان تعیین می‌کنید، در زمان کار عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید و در زمانی مشخص کار کنید. مثلا روزی ۶ ساعت کار را برای خود تعیین کنید و طوری به آن پایبند باشید که انگار در اداره و محل‌کار هستید. البته زمان‌های استراحت و صرف ناهار را نیز در نظر بگیرید. ثبت دقیق ساعت‌هایی که کار می‌کنید راه خوبی برای این منظور است.

حتما بخوانید » 11 مهارت شغلی و فردی پرتقاضا در سال 2022

حرفه‌ای‌بودن

احترام‌گذاشتن به دیگران، هماهنگی با آنها و قابل‌اطمینان‌بودن، صداقت و سایر ارزش‌ها موجب تقویت اخلاق حرفه ای در سازمان می‌شوند. بسیاری از این ارزش‌ها به نحوه رفتار ما با دیگران مربوط می‌شوند. اخلاق حرفه ای فقط به این معنی نیست که سخت کار کنیم و همکاری خوب با دیگران را نیز شامل می‌شود.

وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوید یا کارتان را انجام نمی‌دهید، بهانه نیاورید. پذیرفتن اشتباهات و کاستی‌های خود و تلاش برای بهترشدن در آینده نشان‌دهنده بلوغ و اشتیاق برای همکاری خوب با دیگران است. همه ما گاهی مرتکب اشتباه می‌شویم. درست این است که پس از اشتباه، به‌سرعت بلند شویم، از آن درس بگیریم و به راهمان ادامه دهیم.

حتما بخوانید » پیدا کردن بهترین شغل 7 گام ساده

کسب شهرت خوب در محل‌کار

اخلاق حرفه ای

با راست‌گویی، رعایت قوانین محل‌کار و رفتار مناسب با دیگران می‌توانید شهرت خوبی برای خود کسب کنید. سعی کنید خوش‌رو و خون‌گرم باشید و با پایبندبودن به آنچه می‌گویید یا انجام می‌دهید به درستکاری شناخته شوید.

پرهیز از بدگویی در محل‌کار نشان می‌دهد که روی کارتان تمرکز دارید، رفتارتان با دیگران درست و منصفانه است و همکار خوبی هستید. باشخصیت باشید و خیر دیگران را بخواهید و از بدگویی، دادن اطلاعات شخصی غیرضروری خود یا درگیرشدن در ماجراهای محل‌کار پرهیز کنید.

حتما بخوانید » مقابله با استرس شغلی ؛ 11 راه ساده برای مقابله با استرس شغلی

قابل‌اعتماد و مسئولیت‌پذیربودن

قابل‌اعتمادبودن موجب می‌شود که فردی ضروری در محل‌کار باشید. کارهایی که می‌توانید برای قابل‌اعتمادبودن انجام بدهید عبارت‌اند از:

  • برای انجام وظایف بیشتر از حد معمول تلاش کنید؛
  • برای کارهایی داوطلب شوید که از شما خواسته نشده‌اند؛
  • همیشه کارها را در موعد مقرر انجام دهید؛
  • وقتی مسئولیت‌های بیشتری را می‌پذیرید، آنها را با استاندارد بالایی انجام دهید؛
  • همیشه کاری را که قولش را می‌دهید، انجام دهید.

مسئولیت‌پذیری نشانه اخلاق حرفه ای است. مسئولیت کارهایتان را بر عهده بگیرید و وقتی خطایی مرتکب می‌شوید، سرزنش‌ها را بپذیرید و برای اصلاح مشکلات تلاش کنید. هیچ‌کس نمی‌خواهد یا نمی‌تواند مسئولیت کارهای شما را بر عهده بگیرد؛ مسئولیت کارهایی که انجام داده‌اید بر عهده خود شماست.

حتما بخوانید » آرامش ذهنی ؛ 10 راهکار موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی پس از یک روز پر مشغله

پرورش انضباط شخصی

حفظ تمرکز و انتخاب‌کردن چیزهایی که در بلندمدت به‌نفع شما خواهند بود نیز موجب تقویت اخلاق کاری می‌شود. باید بتوانید به خودتان (و به دیگران) بگویید که چه زمانی کار باید در اولویت قرار داشته باشد. ارزش‌هایی مانند ازخودگذشتگی، بلندهمتی و پشتکار برای کارفرمایان ارزشمند هستند و در تحصیل و محل‌کار موجب موفقیت شما می‌شوند.

اگر برای در اولویت قراردادن کار باید فعالیتی را به تعویق بیندازید، به این معنی نیست که هرگز نمی‌توانید آن را انجام دهید. پس از انجام کار نیز با استراحت‌کردن یا تفریح به خودتان پاداش بدهید.

حتما بخوانید » شغل‌ پردرآمد – معرفی 55 شغل پولساز و پر سود در ایران و جهان

هرچیز باارزشی نیازمند نظم است و این یعنی متمرکزماندن بر اهداف بلندمدت و منحرف‌نشدن با لذت‌ها و خشنودی‌های کوتاه‌مدت.

اختصاص‌دادن زمانی مشخص به کار

زمانی مشخص، مثلا یک یا یک‌ و نیم ساعت، را تعیین کنید و در آن زمان با دقت کامل و بدون حواس‌پرتی کار کنید. اگر محصل یا خوداشتغال هستید، تعیین ساعات برعهده خود شماست و باید برای تعیین زمان مشخص برای کارکردن یا درس‌خواندن جدی باشید.

حتی اگر کارفرما ساعات کارتان را مشخص می‌کند، می‌توانید ساعت‌هایی را مشخص کنید که صرفا مختص تمرکز روی کارتان هستند. در این ساعت‌ها، وسایل الکترونیکی را خاموش کنید و از دیگران بخواهید مزاحم شما نشوند.

بیشترِ وقت‌ها بلافاصله پس از شروع کار نمی‌توانیم به بهره‌وری، سرعت یا خلاقیت کامل خود برسیم و برای رسیدن به آن سطح ممکن است مدتی، مثلا ۱۰ تا ۳۰ دقیقه، زمان لازم باشد. در زمانی که برای کار کنار می‌گذارید این مسئله را در نظر بگیرید، به‌ویژه اگر باید کارتان را در موعد مشخصی تحویل دهید.

حتما بخوانید » هدایت شغلی کارکنان تازه‌کار و کوچینگ 4 راهبرد مؤثر

به حداقل‌رساندن عوامل حواس‌پرتی

برای هر کسی عوامل خاصی موجب پرت‌شدن حواسش در زمان کار می‌شوند، عواملی مانند:

  • شبکه‌های اجتماعی؛
  • چت‌کردن یا ارسال پیامک به دوستان؛
  • بازی‌کردن؛
  • تماشای تلویزیون.

وقتی کار می‌کنید، عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید، به‌ویژه آنهایی که می‌دانید بیشتر جذبشان می‌شوید.

حتما بخوانید » تسلط کامل بر کمال گرایی شغلی با ۴ استراتژی ثمربخش و عملی

اگر دیگران حواس شما را پرت می‌کنند، مثلا با شما تماس می‌گیرند، به آنها بگویید کار دارید و نمی‌توانید با آنها صحبت کنید، ولی بعدا با آنها تماس می‌گیرید. فقط ۲ یا ۳ بار در روز ایمیل‌هایتان را چک کنید، اعلان‌های تلفن همراه را خاموش کنید و شبکه‌های اجتماعی را به زمانی موکول کنید که در خانه هستید و کار مهم‌تر و بهتری برای انجام‌دادن ندارید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان برای تقویت اخلاق حرفه ای

وقت‌شناسی و استفاده عاقلانه از زمان

همیشه به‌موقع یا زودتر سر قرار ملاقات‌ها حاضر شوید. اگر زودتر به کلاس درس برسید، می‌توانید جزوه را مرور کنید یا با استاد صحبت کنید. اگر آنلاین درس می‌خوانید، به برنامه درسی پایبند باشید.

وقت طلاست، وقت‌شناسی مهم است، پس تمام وظایفتان را به‌موقع انجام دهید.

آماده‌کردن تدریجی خود برای مدت‌کار طولانی‌تر

توجه کنید که در شرایط عادی پس از چه مدتی خسته می‌شوید. پس از تعیین این زمان، سعی کنید یک روز بیشتر از این مدت کار کنید و روز بعدی میزان کارتان را سبک‌تر کنید. روش افزایش متناوب فشار کاری موجب می‌شود که برای کارکردن مؤثر و مفید در مدت‌های طولانی‌تر آمادگی پیدا کنید.

حتما بخوانید » افزایش فروش با 22 جمله تبلیغاتی موثر

روش دیگر برای افزایش زمان کار این است که گاهی خودتان را کمی به جلو هل دهید. مثلا وقتی حس می‌کنید که دیگر نمی‌خواهید کار کنید یا دنبال بهانه‌ای برای به‌تعویق‌انداختن کارتان هستید، فوری توقف نکنید. سعی کنید کمی بیشتر کار کنید (مثلا ۲۰ دقیقه) و سپس دست از کار بکشید.

تعیین زمانی برای استراحت

مراقبت مناسب از خود نیز برای دستیابی به اخلاق حرفه ای ضروری است. تغذیه مناسب، خواب کافی، اختصاص زمانی برای بازیابی انرژی و آرامش را فراموش نکنید. وقتی خسته هستید، باید مدتی استراحت کنید. برنامه کاری‌تان هرچه باشد، حتما در آن زمان کافی برای خواب و استراحت را در نظر بگیرید.

همه یکسان نیستند، ولی به‌طور کلی بزرگ‌سالان در شبانه‌روز به ۷٫۵ تا ۸٫۵ ساعت خواب نیاز دارند.

ایجاد تعادل میان کار و زندگی

کار مهم است، ولی توجه‌داشتن به سایر بخش‌های زندگی نیز اهمیت زیادی دارد. همه ما به استراحت ذهنی، زمانی برای انجام کارهای لذت‌بخش و رسیدگی به مسائل شخصی نیاز داریم. حفظ زندگی بیرون از حوزه کاری بخشی از ایجاد اخلاق حرفه ای است.

حتما بخوانید » فریلنسر موفق ؛11 مهارت‌ مهم برای موفقیت

در روزهای تعطیل، کار را کاملا فراموش کنید. به پروژه‌های کاری فکر نکنید، ایمیل‌های کاری را چک نکنید یا با خانواده و دوستان درباره کار صحبت نکنید.

شروع روز با بیشترین انرژی

معمولا صبح حال‌وهوای بقیه روز را تعیین می‌کند. شروع روز با برنامه صبحگاهی هدفمند و فعال به تقویت اخلاق حرفه ای کمک می‌کند. برنامه صبحگاهی سالم باعث می‌شود به توانایی کاری خود بیشتر ایمان بیاورید. بعضی از کارهایی که می‌توانید در برنامه صبحگاهی انجام دهید عبارت‌اند از:

  • مراقبه؛
  • دعا و نیایش؛
  • ورزش؛
  • گوش‌دادن به موسیقی.

البته در تلاش برای تقویت اخلاق حرفه ای نباید گرفتار اعتیاد به پرکاری شوید. ورزش کنید، غذاهای مغذی بخورید و به‌اندازه کافی بخوابید. اولویت‌هایتان را در نظر داشته باشید و در پایان روز، تعادل کلی زندگی‌تان را بررسی کنید.

حتما بخوانید »  علم داده چیست (Data science)؛‌تاریخچه،روش کار و کاربردهای آن 2022

ورزش منظم فقط برای جسم مفید نیست و به تحریک ذهن نیز کمک می‌کند. تمرین‌های شدیدی را انجام دهید که شما را وادار می‌کنند به خودتان فشار بیاورید. این کار به شما کمک می‌کند که به‌تدریج بهتر شوید و ذهنیتی پیدا کنید که می‌توانید از آن برای تقویت اخلاق حرفه ای خود استفاده کنید.

مقاومت در برابر اهمال‌کاری

اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای اخلاق حرفه ای

متعهدشدن به انجام کار

اگر کاری باید انجام شود، تا وقتی که انجام نشده است دست از کار نکشید. استراحت و ایجاد تعادل میان کار و زندگی مهم است، ولی انجام کارهایی که باید انجام شوند نیز اهمیت دارد. اهمال‌کاری را کنار بگذارید و کار امروز را به فردا نیندازید.

توجه کنید که چه چیزی موجب به‌تعویق‌انداختن کارهایتان می‌شود. اگر مشکل انگیزه در محل‌کار است، بفهمید که ریشه این مشکل از کجاست.

حتما بخوانید » قفل ذهنی 11 روش گشودن قفل های ذهنی

  • مشکل تنبلی شماست؟
  • کاری که انجام می‌دهید شما را به چالش نمی‌کشد؟
  • به‌اندازه کافی به کارتان علاقه ندارید؟

اگر می‌دانید که مشکلتان اهمال‌کاری است، ۳۰ روز سعی کنید در برابر آن مقاومت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که به موفقیت بلندمدت و اخلاق کاری دست یابید. اگر در این مدت برای به‌تعویق‌انداختن کارهایتان تمایل شدیدی پیدا کردید، به خودتان یادآوری کنید: «باید کارم را انجام بدهم» و خودتان را وادار کنید که به‌جای توجه‌کردن به عوامل حواس‌پرتی کار کنید.

تمرکز روی انجام درست کارها

هیچ‌کس کامل نیست و همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم. ولی اگر هدفتان انجام درست کارها باشد، برای موفقیت و مقابله با اهمال‌کاری انگیزه بیشتری خواهید داشت. حتی می‌توانید فهرستی از اهداف تهیه کنید و آن را جایی جلوی چشمتان به دیوار بزنید تا موجب شود که باانگیزه و در مسیر درست بمانید.

  • وقتی خسته‌اید کار نکنید، زیرا موجب می‌شود که به‌دلیل ارائه‌ندادن بهترین کار خود دلسرد شوید یا به‌خاطر درست انجام‌ندادن کار ناچار شوید آن را اصلاح کنید یا دوباره انجام دهید و در نتیجه حجم کارتان بیشتر شود. البته باید برنامه مشخصی داشته باشید که پس از استراحت چه زمانی و چگونه می‌خواهید وظایفتان را انجام دهید.

حتما بخوانید » هوش احساسی چیست؟ کلید رضایت از زندگی 11:11

  • اگر در زمینه‌ای خلاقانه فعالیت می‌کنید، به‌تعویق‌انداختن کار و ایجاد وقفه می‌تواند راهی برای مواجهه با فشارهای ناشی از انتقادها یا خشکیدن خلاقیت (creative block) باشد. می‌توانید برای خود ۲ فرجه تعیین کنید: یکی برای تهیه «پیش‌نویس» پروژه و دومی برای بازنگری و بهبود آن. با این روش میان این دو فرجه فرصتی برای استراحت و تجدید چشم‌انداز و نگرش خود نیز خواهید داشت.

حتما بخوانید » تفکر سیاه و سفید چیست؛ آسیب‌ها و راه‌های مقابله با آن 2022

شتابزده تمام‌کردن کارها، سرهم‌بندی‌کردن و صرف زمان بسیار اندک برای برنامه‌ریزی موجب کیفیت پایین کار می‌شود. اگر نمی‌توانید کاری را درست انجام دهید، اصلا آن را انجام ندهید.

کلام آخر

با رعایت نکات این مقاله می‌توانیم اخلاق حرفه ای را در خود پرورش دهیم و فرد مفیدی در محل کار یا تحصیل باشیم. این مهارت‌ها را می‌توان کسب کرد و اگر ذهنمان را روی آنها متمرکز کنیم، متوجه می‌شویم که کار مشکلی نیست.


منبع » wikihowcoggno
حتما بخوانید » افزایش توان ذهن با 11 راهکار موثر
ارسال شده در ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 21

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب