چکیده کتاب چهار ساعت کار در هفته-تیم فریس

چکیده کتاب چهار ساعت کار در هفته،اگر از جمله اشخاصی هستید که زندگی شخصی تان نسبت به کار در اولویت بیشتری قرار دارد اما به دلیل مشغله کاری تاکنون موفق نشده اید بین کار و زندگی تان تعادل ایجاد کنید مطالعه کتاب 4 ساعت کار در هفته را به شما  پیشنهاد می کنیم.

کتاب 4 ساعت کار در هفته (The 4 Hour Work Week) نوشته تیم فریس کتاب قدرتمندی در زمینه طراحی سبک زندگی است که یک طرح گام به گام برای رهایی از زنجیرهای شغل های سنتی شرکتی و خلق کسب و کاری که با کمک آن بتوانید سبک زندگی هماهنگ با رویاهای خود داشته باشید به شما ارائه می دهد.

فریس در این کتاب نه تنها نحوه طراحی سبک زندگی ایده آل را آموزش می دهد بلکه درباره چگونگی تحقق آن نیز صحبت می کند، او برای این کار بینش روشن، داستان های الهام بخش و راهنمایی های دقیق را ترکیب کرده و حاصل کتابی پر از توصیه های عملی برای تغییر زندگی از آب درآمده است.

چکیده کتاب چهار ساعت کار در هفته

کتاب 4 ساعت کار در هفته در واقع تجسم کاملی از اصل 80/20 در زندگی حرفه ای یک فرد است، طبق این اصل 80 درصد بهره وری افراد در 20 درصد زمان آن ها ایجاد می شود و 20 درصد بقیه بهره وری 80 درصد باقی مانده زمان آن ها را می خورد.

فریس چنین استدلال می کند که اگر 20 درصد بهره وری که بیشتر وقت ما را می گیرد حذف کنیم می توانیم بسیار کارآمدتر زندگی کنیم و کل محتوای کتاب بر اساس این استدلال شکل گرفته است.

این کتاب به چهار بخش کلی زیر تقسیم می شود که هر یک به بررسی یکی از مولفه های مهم در طراحی سبک زندگی می پردازند:

مرحله اول: تعریف 

تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما اهمیت زیادی دارد و از خودتان بپرسید که واقعا چه می خواهید.

این بخش به شما می گوید خودتان را از این که تا حد مرگ برای خرید یک ساعت طلا یا تشویق شدن و تبریک شنیدن کار کنید آزاد کنید، به بازنشستگی به عنوان یک جام مقدس نگاه نکنید و فکر نکنید درآمد قطعی مهم ترین چیز است زیرا در این کتاب تاکید شده درآمد نسبی یعنی همان پولی که در هر ساعت کار به دست می آورید بیشترین اهمیت را دارد.

فریس در این بخش در قالب یک تمرین به خوبی منظورش را بیان می کند: پنج دقیقه وقت بگذارید و رویای خود را تعریف کنید، به این فکر کنید که اگر قرار نبود کارهایی که مجبورید را انجام دهید همین حالا چه کار می کردید؟

پنج دقیقه دیگر وقت بگذارید و کابوس خود را با جزئیات دقیق شرح دهید و از خودتان بپرسید بدترین چیزی که در صورت دنبال کردن این رویا رخ می دهد چیست؟

سپس رویا و کابوس را با هم مقایسه کنید، آیا کابوس به اندازه ای ناگوار است که باعث شود رویای خودتان را رها کنید؟

در ادامه کتاب به شرح یک روند بسیار دقیق از تجزیه آن رویا به بخش های ملموس تر و درک این که چقدر به آن رویا نزدیک هستید می پردازد و به شما می گوید برای رسیدن به آن رویا چه کنید.

بیشتر بخوانید: چکیده کتاب به دستش بیاور-گری واینر چاک

مرحله دوم: حذف کردن

در این بخش از کتاب یاد می گیرید چگونه با حذف موارد غیر ضروری برای خودتان زمان بخرید، روی 20 درصد موارد مهم تر تمرکز کرده و 80 درصد باقی مانده که اهمیت ندارند را کنار بگذارید، کارهای خود را به تعویق نیندازید و هنر نه گفتن را بیاموزید.

برای این منظور به برخی تکنیک های بسیار ساده برای حذف کارهای روتینی که همچون سدی در برابر شما قد علم کرده اند اشاره می کند، از جمله:

  • قبل از تمام شدن روز لیست کارهای فردا را تهیه کنید و هنگام اضافه کردن هر مورد از خود بپرسید که اگر این مورد تنها کاری باشد که بتوانید در روز بعد انجام دهید آیا باز هم روزتان پر بازده خواهد بود یا نه. با این کار در ابتدای روز بعد می دانید لیستی از کارهای مهم و با ارزش در اختیار دارید و نه موارد بیهوده و اتلاف کننده زمان
  • از چند وظیفه بودن دست بکشید، مثلا وقتی در حال نوشتن هستید صفحه ایمیل خود را ببندید و با کسی چت نکنید و فقط روی نوشتن تمرکز داشته باشید. این کار باعث سرعت بخشیدن به کارها می شود
  • خودتان را مجبور کنید تا روز کاری خود را ساعت 4 بعد از ظهر و هفته کاری خود را پنج شنبه پایان دهید. حتی اگر مجبور هستید روز جمعه سر کار باشید هیچ کاری انجام ندهید یا حتی بهتر از آن، روی رشد شخصی خود تمرکز داشته باشید
  • یک هفته سراغ رسانه ها نروید. به طور کلی از تلویزیون مگر یک ساعت در روز برای تفریح و استراحت و از خواندن مطالب مختلف از اخبار و روزنامه ها گرفته تا مجلات و صفحات وب و غیره اجتناب کنید، در پایان هفته متوجه می شوید توجه به رسانه های مختلف چقدر تمرکز شما را کاهش می داده است
  • تنها دو بار در روز ایمیل خود را چک کنید، ترکیب این اصل با اصل ترک چند وظیفه ای تاثیر خوبی در کارایی شما خواهد داشت
  • هرگز جلسه بدون برنامه نداشته باشید. اگر کسی پیشنهاد تشکیل جلسه داده دستور کار ویژه جلسه درخواست کنید یا بخواهید علت آن را شرح دهد
  • از آویزان کردن برگه “مزاحم نشوید” نترسید. اگر افرادی هستند که مرتب در زمان های نامناسب در کارتان وقفه ایجاد می کنند در واقع باعث می شوند چند وظیفه ای شوید که زمان شما را هدر خواهد داد. بنابراین هنگامی که نیاز به تمرکز روی انجام کاری دارید به دیگران بفهمانید که نباید مزاحم شونذ

مرحله سوم: اتوماسیون

در بخش سوم کتاب درباره این مسئله صحبت می شود که با خودکار کردن کارها می توانید درآمد خود را افزایش دهید. مثلا می توانید یک دستیار مجازی برای انجام کارهای با اهمیت کمتر داشته باشید.

این شیوه کسب درآمد به خصوص با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت بسیار راحت تر از گذشته انجام می شود.

این بخش درباره نحوه تبدیل شدن به یک کارآفرین بدون ارزش افزوده یا کم ارزش افزوده یا به عبارت دیگر یک فرد واسطه صحبت می کند، در این صورت می توانید یک جریان درآمد بالقوه ایجاد کنید که به شما اجازه می دهد با تلاش بسیار کم پول به دست بیاورید.

این سبک اگرچه برای بسیاری از افراد جالب است اما به نظر نویسنده کار چندان ساده ای نیز نخواهد بود زیرا به شدت به فروش متکی است، این که بتوانید مشتریان را قانع کنید که آن چه نیاز دارند در دستان شما است و بتوانید وارد بازار شوید. اگر در این موارد موفق عمل کنید می توانید عملکرد خوبی داشته باشید اگرچه هرگز تضمینی وجود ندارد.

مرحله چهارم: آزادی

بخش آخر کتاب نیز قطعات پازل را کنار هم می گذارد تا تصویر کلی به دست بیاید به این صورت که رویاهای تعریف شده در بخش اول، افزایش بهره وری در بخش دوم و درآمد منفعل در بخش سوم را گرفته و از آن ها برای این که بتوانید تنها چهار ساعت در هفته کار کنید استفاده می کند.

خود را از طرز فکر و توقع های سنتی آزاد کنید، فکر نکنید تنها با هشت ساعت کار در یک اداره و تضمین حقوق بازنشستگی می توانید زندگی ایده آل داشته باشید، با بهانه هایی همچون عدم سرمایه کافی و غیره رویاهای خود را زیر پا نگذارید.

اولین قدم این است که شغل خود را به گونه ای تغییر دهید تا بتوانید دورکاری داشته باشید، برای این کار می توانید از نشان دادن کارایی خود در دوران بیماری یا مرخصی شروع کرده و سپس درخواست کنید تا دورکاری را به عنوان قسمت ثابتی از کار شما در نظر بگیرند.

به تدریج به سمت یک زندگی کاملا دورکار پیش بروید. در صورتی که بتوانید فرصت های جدیدی ایجاد کنید حتی ممکن است شغل فعلی خود را رها کرده و به سراغ کسب و کار دیگری بروید.

سایر مفاهیم کلیدی مطرح شده در کتاب

  • نحوه دو برابر کردن سرعت خواندن در ده دقیقه
  • چرا نگه داشتن لیست کارهای روزانه در نزدیک خود بهتر از این است که آن را در کامپیوتر خود نگهداری کنیم؟
  • آموختن هنر عدم اتمام، به عنوان مثال تنها به این دلیل که مبلغی برای تماشای فیلم پرداخت کرده اید مجبور نیستید همه فیلم را تماشا کنید
  • چگونه با ایمیل کاراتر عمل کنیم؟
  • چطور آشفتگی زندگی خود را کاهش دهیم؟
  • زندگی برای لذت بردن است مهم ترین چیز این است که احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید
  • ارزش یک دستیار مجازی

جملات کتاب 4 ساعت کار در هفته

  • این که بتوانید انجام کارهای بی فایده و بی اثر را رها کنید برنده بودن است
  • از الگویی که کار نمی کند پیروی نکنید، اگر دستور غذا ایراد داشته باشد مهم نیست آشپز چقدر مهارت داشته باشد (به هرحال غذایی که می پزد خوشمزه نمی شود)
  • هیجان مترادف عملی تر خوشبختی است
  • من آماده هستم که برای رویایی که ارزش رویا پردازی دارد وارد نبرد شوم
  • من جمله ای را دائما تکرار می کنم و اگر امکان داشت می گفتم روی پیشانی خود بنویسید: آن چه از انجامش می ترسید معمولا همان کاری است که نیاز دارید انجام دهید
  • سوالی که باید از خودتان بپرسید این نیست که من چه می خواهم یا هدف من چیست، بلکه باید بپرسید چه چیزی من را هیجان زده می کند
  • در اهداف بزرگ تر رقابت کمتری وجود دارد
  • اگر امکان نداشته باشد شکست بخورید دست به چه کاری می زنید؟
  • من از از دست دادن پول 50 برابر بیشتر از به دست آوردن پول بدم می آید!

درباره نویسنده کتاب چهار ساعت کار در هفته

تیم فریس نویسنده کتاب “4 ساعت کار در هفته” پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه در یک شرکت ذخیره سازی داده های فروش مشغول به کار شد.

سال 2001 در حالی که هنوز در شغل قبلی اش فعالیت می کرد کسب و کار اینترنتی در زمینه مکمل های غذایی ایجاد کرد و سال 2010 با موفقیت آن را به یک شرکت سهام دار خصوصی در لندن فروخت. به گفته خودش کتاب 4 ساعت در هفته بر اساس تجربیاتش در این دوران است که آن را در سال 2007 به رشته تحریر درآورده است.

فریس تاکنون 5 کتاب تالیف کرده که شامل بدن 4 ساعته، سر آشپز 4 ساعته، ابزار تایتان ها و قبیله منتورها می باشد.

در ادامه بخوانید : چکیده کتاب شروع کنید از جان آکوف

منابع: wikisummaries

ارسال شده در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 25

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب