چکیده کتاب کلید را بزن نوشته برادران هیث

کلید را بزن (Switch) اثر پر فروش چیپ و دن هیث کتاب تغییر است، تغییری که هر یک از ما دوست داریم در زندگی خود ایجاد کنیم یا شکل بهتری به بخشی از زندگی خود ببخشیم، خواه ترک سیگار باشد یا کسب درآمد بیشتر یا تناسب اندام.

اگر از جمله افرادی هستید که تاکنون بارها تصمیم به انجام کاری یا ایجاد تغییری در زندگی خود گرفته اید اما هرگز به آن جامه عمل نپوشانده اید و هر بار پس از مدتی به جای اول خود برگشته اید این کتاب به شما خواهد گفت که چگونه با تمرکز روی سه عامل مهم که به فیل سوار، فیل و مسیر تشبیه شده اند می توانید تغییرات مورد نظر را در خود، خانواده و یا سازمان تحت مدیریت خود ایجاد کنید.

اگر آماده تغییرات مثبت در زندگی خود هستید در ادامه مطلب با مجله اینترنتی ماهتوتا همراه باشید.

چکیده کتاب کلید را بزن

کتاب کلید را بزن به بررسی سه عامل مورد نیاز برای تغییر و چگونگی اعمال آن ها روی خود، خانواده و سازمان یا جامعه می پردازد تا شانس ایجاد تغییر دائمی از یک رفتار بد به یک رفتار خوب را به حداکثر برساند.

این سه عامل عبارتند از:

1. ذهن منطقی که به فیل سوار تشبیه شده است. فیل سوار در واقع رئیس است و از نظر فنی مسئولیت همه چیز را بر عهده دارد. او منطقی ترین بخش مغز شما است که عاشق تفکر، تامل و بررسی همه زوایای یک موقعیت می باشد که اگرچه برای تجزیه و تحلیل مشکلات بسیار پیچیده مفید است اما تغییر رفتار یکی از آن ها نمی باشد.

به طور کلی هر زمان که بین او و فیل در انتخاب مسیر اختلاف نظر باشد فیل که از نظر اندازه بزرگ تر است برنده میدان خواهد بود.

مثلا تصمیم گرفته اید تغذیه سالم تر داشته باشید و بعد از یک هفته ناگهان یکی از دوستان، شما را به صرف شام خوشمزه ای دعوت می کند، اگرچه ابتدا ممکن است مقاومت نشان دهید اما در نهایت افکاری همچون “یک هفته خوب بوده ای و حالا وقت آن است به خودت جایزه بدهی” یا “هفته بعد بیشتر تلاش می کنی” و غیره به ذهن شما هجوم می آورند و در نهایت … فیل برنده می شوید و شما سر میز شام نشسته اید!

2. ذهن عاطفی که به فیل تشبیه شده است. فیل لجوج و به شدت احساساتی که بر خلاف فیل سوار چندان به استدلال های منطقی و عقلانی اهمیتی نمی دهد و به شدت تحت تاثیر عواطف قدرتمند خود قرار دارد.

3. شکل دادن به مسیر و این که چگونه می توانید مسیری که فیل سوار و فیل طی می کنند را ساده تر کنید تا به مقصدی که می خواهند برسند.

چگونه فیل سوار را هدایت کنیم؟

1. نقاط روشن را پیدا کنید

بسیاری از ما هنگام ایجاد تغییرات تنها درگیر مسئله ای که نیاز به حل شدن دارد می شویم در حالی که برای بهبود بخشی از زندگی خود یا یک وضعیت خاص لازم است به نقطه ای که در آن زمینه موفق عمل کرده دقت کنیم و ببینیم بین نقطه موفقیت و جایی که ما در آن ایستاده ایم چه تفاوتی وجود دارد و چه چیزی سر جای خودش نیست، سپس نسبت به رفع تفاوت ها اقدام کنیم.

2. به هدف اشاره کنید – کتاب کلید را بزن

برای فیل سوار مشخص کنید که در انتهای مسیر تغییر قرار است به کجا برسید زیرا بدون واضح بودن مقصد شروع بی فایده خواهد بود.

توصیه می شود از شیوه اسمارت (SMART) برای هدف گذاری خود استفاده کرده، در مورد اهداف خود اطلاعات بیشتری به دست آورید و بدانید به کجا می خواهید بروید.

3. گام های حیاتی را مشخص کنید – کتاب کلید را بزن

اگرچه فیل سوار نمی تواند پیشاپیش از همه مراحل و هر قدمی که در مسیر برمی دارد آگاه باشد اما از آن جا که تغییر، انتخاب های جدیدی به دنبال دارد که باعث ابهام مسیر می شود با مشخص کردن چند قدم اساسی و مهم می توانید از ابهام مسیر بکاهید.

مثلا معتقد هستید برای تناسب اندام باید چند بار در هفته باشگاه بروید و تغذیه و استراحت سالم داشته باشید، چگونه می خواهید این کارها را انجام دهید؟

همه انرژی خود را روی یک جنبه خاص و حیاتی از تغییری که می خواهید ایجاد کنید متمرکز کنید تا مجبور به تصمیم گیری نباشید

فرض کنید می خواهید تغذیه سالم تری داشته باشید، اگر فیل سوار هدف مبهم “خوراکی های سالم بخور” را دریافت کند فورا دست به آنالیز می زند اما از آن جا که این جمله برایش واضح نیست صدها گزینه ممکن مقابلش قرار خواهد داشت و از کار می افتد!

بهتر این است که دستورالعمل های واضحی همچون “هر روز هفته برای ناهار سالاد بخور” یا “هیچ وقت لب به نوشابه نزن” یا “فقط آخر هفته ها می تونی بیرون از منزل غذا بخوری” را برایش مشخص کنید.

چیزی که آن را مقاومت نسبت به تغییر تعبیر می کنید در واقع عدم وضوح کارهایی است که قرار است در آینده انجام دهیم و برای رفع آن باید به حرکات کوچک اما مهم توجه کرده و دستورالعمل های واضحی را برای آن ها مشخص کنید.

چگونه به فیل انگیزه دهیم؟ – کلید را بزن

1. تغییر را به قطعات کوچک تر تبدیل کنید

فکر کردن به هدف های بسیار بزرگ شاید کمی ترسناک به نظر برسد و بی شک کارهای ترسناک لرزه به اندام فیل شما خواهد انداخت!

پس چه بهتر که هدف را کوچک تر کرده و کارهای نه چندان بزرگی که می توانید در آن ها موفق شوید را مشخص کنید تا فیل انگیزه کافی برای ادامه مسیر داشته باشد، در هر زمان تنها یک گام بردارید تا با دستیابی به موفقیت های کوچک اما متعدد تغییرات بزرگی ایجاد کنید.

2. برای شکست آماده شوید-کتاب کلید را بزن

فیل از شکست متنفر است اما شکست لازمه پیروزی می باشد، پس سعی کنید فرهنگ شکست خوردن را با یک ذهنیت مبتنی بر رشد در آغوش بگیرید که می گوید “ذهن من ایستا نیست، برای دستیابی به موفقیت باید از پل شکست عبور کنم، هر شکست من را یک قدم به پیروزی نزدیک می کند.”

نقطه مقابل این طرز فکر، یک ذهنیت ثابت و بدون تغییر است که می گوید “تو فقط می توانی کمی تغییر کنی و مهارت ها و توانایی ات در هر زمینه تنها اندکی رشد خواهد کرد و نه بیشتر”.

به نظر شما کدام طرز فکر بالا به تغییرات بزرگ در زندگی کمک خواهد کرد؟ بی شک دیدگاه اول!

با تحت تاثیر قرار دادن احساسات، فیل درونی خود را به حرکت وادار کنید.

برای ترک سیگار این که به خودتان بگویید “با ترک سیگار پول بیشتری پس انداز می کنم” یا “ترک سیگار باعث می شود بدنم سالم تر شود” یک چیز است و این که از دندان های زشت و زردتان عکس گرفته و به دیوار بزنید تا هر روز آن ها را تماشا کنید یک چیز دیگر!

احساسات مثبت و منفی هر دو می تواند فیل را به حرکت در آورد، اگرچه هنگام مقابله با مشکلات واضح و بدون پیچیدگی احساسات منفی بهتر عمل می کنند مثلا شوک و خشم باعث اقدام سریع تر می شود.

اما در مواجهه با مشکلات پیچیده تر که راه حل روشنی برای آن ها وجود ندارد بهتر است سراغ احساسات مثبت بروید، این کار باعث می شود دید شما وسیع تر شده و در مقابله با مشکل خلاق تر عمل کنید.

چگونه به مسیر شکل دهیم؟-کلید را بزن

1. محیط را تغییر دهید

اغلب اوقات تغییر در یک زمینه خاص بدون تغییر در محیطی که در آن قرار داریم بی نتیجه خواهد بود زیرا محیط می تواند تاثیر زیادی روی روند کارها داشته باشد.

اگر معلم هستید و می خواهید بچه ها به موقع سر کلاس حضور پیدا کنند به جای این که کل روز را برای آن ها سخنرانی کنید کافیست به محض شروع کلاس در را قفل کرده و بگذارید کسانی که دیر آمده اند بیرون کلاس بمانند، دانش آموزان به زودی یاد می گیرند که اگر می خواهند در کلاس درس بنشینند باید به موقع سر کلاس حاضر شوند.

2. عادت ایجاد کنید

آن چه گفته شد تنها چند تکنیک است که با کمک آن ها می توانید در زندگی خود تغییر ایجاد کرده و آن چه می خواهید انجام دهید را به عادت تبدیل کنید، انجام کاری که به عادت تبدیل شده بسیار راحت تر از انجام ندادن آن است.

عادت های مثبت جدید باید به پیشرفت شما در مسیر بینجامد و یادگیری آن ها نسبتا ساده باشد.

مسیر تغییر را تا آن جا که ممکن است ساده تر کنید زیرا رفتار انسان بیشتر از آن که به چیزی که فکر می کنید وابسته باشد به موقعیت وابسته است.

در نهایت حتی بهترین تیم فیلم سوار و فیل هم ممکن است زمان های سختی را در مسیرهای پر فراز و نشیب بگذرانند.

تغییر همیشه موفقیت آمیز نخواهد بود و همیشه هم به شکست منجر نمی شود؛ زمانی که فیل سوار، فیل و مسیری که انتخاب شده با یکدیگر هم سو باشند احتمال موفقیت تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

جملات طلایی کتاب

  • شکست اغلب بهترین راه یادگیری است و به خاطر همین شکست زودرس نوعی سرمایه گذاری ضروری محسوب می شود.
  • مشکل این است که اغلب اوقات قلب و ذهن با هم اختلاف دارند.
  • هنگامی که در آغاز کار هستید نگران میانه راه نباشید زیرا بعد از این که به آن برسید متوجه می شوید با چیزی که الان به نظر می رسد متفاوت است.
  • فقط به دنبال یک شروع قوی و یک پایان قوی باشید و حرکت کنید.
  • یک روش برای ایجاد انگیزه در اقدام کردن این است که کاری کنیم افراد احساس کنند از آن چیزی که فکر می کنند به خط پایان نزدیک تر هستند.
  • فیل سوار مرحله تجزیه و تحلیل را بیشتر از مرحله اقدام کردن دوست دارد و این برای تغییر خطرناک است.
  • تغییر محیط یعنی کاری کنیم داشتن رفتار درست کمی آسان تر شده و رفتار اشتباه کمی سخت تر شود، به همین سادگی!

درباره نویسندگان کتاب کلید را بزن

برادران هیث دو نویسنده آمریکایی و خالق کتاب کلید را بزن هستند که علاوه بر این کتاب در خلق آثار پر فروش دیگری همچون قدرت لحظه ها و ایده عالی مستدام نیز با هم همکاری داشته اند.

چیپ هیث دارای مدرک دکترای روانشناسی و از اساتید مدرسه عالی کسب و کار استنفورد است که به عنوان سخنران نیز فعالیت می کند و دن هیث سخنران و کارمند مرکز کیس دانشگاه دوک می باشد که اولین اثر انفرادی خود با نام نزدیک به سرچشمه را در سال 2020 منتشر کرده است.

کتاب کلید را بزن حاصل همکاری این دو برادر است که سال 2010 به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید : چکیده کتاب همسایه میلیونر

منابع: medium fourminutebooks

ارسال شده در ۱ خرداد ۱۳۹۹
  • اشتراک گذاری :
  • 38

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب