چکیده کتاب خود را طراحی کنید بیل بورنت و دیو ایوانس

چکیده کتاب خود را طراحی کنید بیل بورنت و دیو ایوانس،آیا تا به حال روی یک صندلی با طراحی جالب یا داخل یک ماشین اسپرت دوست داشتنی نشسته اید؟ آیا طراحی منحصر به فرد گوشی هوشمندتان توجه شما را به خود جلب کرده و از آن شگفت زده شده اید؟ اگر این طور است پس طعم عالی طراحی کیفیت را چشیده اید!

در کتاب زندگی خود را طراحی کنید (Designing Your Life) بیل بورنت و دیو ایوانس که هر دو از اساتید دانشگاه استنفورد هستند به شما این نوید را می دهند که می توانید زندگی خود را نیز به همین زیبایی طراحی کرده و با تمرکز بر آن به مشکلات زندگی غلبه کنید.

همان طور که یک طراح حرفه ای برای طراحی آموزش های لازم را دیده و ابزار مورد نیازش را در اختیار دارد این کتاب نیز قصد دارد ابزار و آموزش های لازم برای طراحی یک زندگی پر معنا، شاد و رضایت بخش را به شما بدهد.

عناوین این مقاله عبارت است از:

  • چکیده کتاب خود را طراحی کنید
  • زندگی با طراحی زیبا چیست؟
  • زندگی پویا است
  • ارزیابی جایی که در آن قرار دارید
  • عمل بر اشتیاق ارجحیت دارد
  • مشکل درست برای حل کردن پیدا کنید
  • از مشکلات گرانشی اجتناب کنید
  • غوطه وری و انرژی 
  • شما زندگی های بالقوه شاد و پر بار زیادی دارید
  • شغل رویایی خود را طراحی کنید
  • مقایسه مشاوره و مشورت
  • جملات کتاب زندگی خود را طراحی کنید
  • درباره نویسنده کتاب خود را طراحی کنید

کتاب زندگی خود را طراحی کنید از کتاب های انگیزشی پر فروش در زمینه موفقیت های شخصی، شغلی و خانوادگی است که می تواند زندگی شما را به زیبایی هر چه تمام تر متحول کند.

چکیده کتاب خود را طراحی کنید

زندگی با طراحی زیبا چیست؟

یک زندگی با طراحی زیبا زندگی خلاق، پر بار، در حال تغییر و تکامل است و همیشه در آن احتمال سورپرایز شدن وجود دارد.

خلق یک زندگی معنا دار و شاد مانند ساختن یک محصول خوب است و برای طراحی آن باید به دقت به سوالات مهم زیر پاسخ دهید:

  • دوست دارم چه کسی باشم و زندگی ام چگونه به نظر برسد؟
  • چگونه شغلی که عاشقش هستم را پیدا کنم؟
  • چگونه می توانم حرفه ای ایجاد کنم که زندگی خوبی برایم رقم بزند؟
  • چگونه بین کار و خانواده ام تعادل ایجاد کنم؟
  • چگونه می توانم در جهان تغییری ایجاد کنم؟

پاسخ به این سوالات اهمیت زیادی دارد و اگر برای آن وقت کافی نگذارید ممکن است از مسیر رسیدن به شادی، رضایت و تندرستی دور شوید.

زندگی پویا است

زندگی پویا است و همه چیز آن درباره رشد و تغییر است. زندگی راکد نیست، درباره نتیجه و مقصد نیست و این گونه نیست که یک بار برای همیشه به سوالی پاسخ دهید و سپس کارتان تمام شود بلکه هیچ کس واقعا نمی داند می خواهد چه کسی باشد.

شما هرگز نمی فهمید زندگی درباره چیست، هرگز تصویر کاملی از نقطه ای که در آن هستید و جایی که قرار است به آن بروید ندارید و پویایی زندگی است که آن را مهیّج کرده است، بی شک اگر همه جواب ها را از قبل می دانستید هیچ چیز در زندگی جذاب و شگفت انگیز نبود.

مهم است که کسب و کار خود را به عنوان یک سیستم ببینید و تا زمانی که با توجه به سه معیار در مسیر درست گام بردارید این سیستم بهبود خواهد یافت.

برای طراحی زندگی خود باید بار سفر ببندید و به سه معیار تعیین مسیر و جهت، لذت بردن از سفر و تکرار آن در طول سفر توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: چکیده کتاب شروع کنید از جان آکوف

ارزیابی جایی که در آن قرار دارید

برای این که بدانید کجا می روید ابتدا باید بدانید کجا ایستاده اید. زندگی را می توان تعادل میان چهار بخش مختلف دانست: سلامت، کار، عشق و تفریح.

در این میان سلامتی از همه مهم تر است زیرا بدون آن نمی توانید از سایر بخش های زندگی خود لذت ببرید.

برای درک این که کجای زندگی هستید برای هر یک از این چهار بخش زندگی خود نمره ای بین 0 تا 10 در نظر بگیرید، سپس چند جمله بنویسید که چرا چنین امتیازی به آن داده اید، در هر بخش چه چیزهایی خوب است، چه چیزهایی کم است و چرا در آن بخش احساس کمبود می کنید، حداقل 30 دقیقه برای این کار زمان بگذارید.

عمل بر اشتیاق ارجحیت دارد

در بخشی از کتاب گفته شده: “ما اعتقاد داریم برای ایجاد اشتیاق باید زمان صرف کرد و تحقیقات نشان داده در بیشتر مردم بعد از این که در زمینه ای تلاش کردند، فهمیدند به آن موضوع علاقه دارند و به آن تسلط پیدا کردند شور و اشتیاق به وجود می آید نه قبل از آن.”

شور در عمل متولد می شود. تعداد کمی از مردم هستند که می دانند به انجام چه کاری اشتیاق دارند. این کار تنها با انجام کارهای مختلف و کشف علاقه مندی ها شروع می شود و پس از آن است که متوجه می شوید انجام چه کاری باعث شور و اشتیاق شما می شود.

مشکل درست برای حل کردن پیدا کنید

یک طراح قبل از آن که شروع به حل مشکلی کند باید آن را به درستی تعریف کرده باشد، در طراحی زندگی نیز همین طور است.

اگر کار خود را با تمرکز روی مشکلات اشتباه شروع کنید مهم نیست راه حل های شما چقدر خوب باشد در نهایت آن چه به دست می آورید یک سری راه حل های عالی برای مشکلات اشتباه خواهد بود!

از مشکلات گرانشی اجتناب کنید

مشکلات گرانشی به مشکلاتی گفته می شود که قابل دنبال کردن و حل کردن نیستند بلکه درست مانند گرانش زمین جزو شرایط محیطی یا حقایق زندگی هستند که نمی توانید برای آن ها کاری انجام داده یا آن ها را تغییر دهید.

اگر در زندگی خود روی این مشکلات تمرکز داشته باشید همواره طعم ناامیدی را خواهید چشید و هرگز پیشرفت نخواهید کرد.

بنابراین به جای جبهه گیری و مقابله با این مشکلات آن ها را پذیرفته و رها کنید، به سراغ مشکلاتی بروید که می توانید برای آن ها کاری انجام دهید.

غوطه وری و انرژی 

برای طراحی زندگی ای که ارزش زندگی کردن داشته باشد باید چیزهایی که شما را به خود مشغول کرده و انرژی بخش هستند و چیزهایی که شما را به بیکاری و تخلیه انرژی سوق می دهند را شناسایی کنید.

برای این منظور با دقت فعالیت های روزانه خود را رصد کرده و آن ها را دسته بندی کنید. بعضی از فعالیت ها هستند که به کلی در آن ها غرق می شوید و گذر زمان را احساس نمی کنید، ممکن است ورزش کردن، نقاشی کشیدن، تحقیق روی یک سند خاص و غیره باشد. به آن فعالیت ها توجه خاص داشته باشید.

برخی فعالیت ها هستند که با انجام آن ها انرژی تازه پیدا می کنید و برخی دیگر انرژی شما را کاملا تخلیه می کنند.

بهترین فعالیت ها آن هایی هستند که شما را در خود غرق کرده و انرژی بخش هستند. از این فعالیت ها در طراحی زندگی خود استفاده کنید.

شما زندگی های بالقوه شاد و پر بار زیادی دارید

در بخشی از کتاب آمده: “این که سوال کنید بهترین زندگی کدام زندگی است یک پرسش احمقانه است و مانند این است که بپرسید دست بهتر است یا پا؟!”

در واقع هیچ ورژن کاملی از زندگی وجود ندارد و هیچ سفری بهتر از سفر دیگر نیست اگرچه ممکن است یکی از آن ها با چیزی که باعث خوشحالی و رضایت شما می شود هماهنگ تر باشد.

نکته مهم این است که فکر نکنید مجبور هستید تنها به یک شیوه خاص زندگی کنید، به محض این که متوجه شوید می توانید به اشکال مختلف یک زندگی شاد و پر بار داشته باشید چشم های خود را به مسیرهای بی پایانی که پیش روی خود دارید باز خواهید کرد.

شغل رویایی خود را طراحی کنید

برای پیدا کردن شغل رویایی خود نباید به توصیفات شغلی روی صفحات اینترنت تکیه داشته باشید بلکه باید خودتان شغل رویایی خود را بسازید.

برای این کار از شناسایی نقاط قوت، ضعف ها و علاقمندی های خود شروع کنید و سپس با توجه به دانسته های خود به نمونه سازی مشاغل مختلف بپردازید.

در طول پروسه به تدریج درباره شغلی که برای شما مناسب تر است چیزهای بیشتری می فهمید و کم کم شغل مورد نظر را به گونه ای تغییر می دهید که هر چه بیشتر به حرفه رویایی شما نزدیک تر باشد.

خودتان را به عنوان یک فرد جویای کار نگاه نکنید بلکه مانند کسی رفتار کنید که قصد دارد در میان پیشنهاداتی که به او شده بهترین را با توجه به شخصیت و روحیه و علایق خود انتخاب کند.

از شکست مصون شوید

زمانی که زندگی خود را طراحی می کنید از مصونیت در برابر شکست ها بهره خواهید برد. مصونیت از شکست یعنی از آن به عنوان راهی برای یادگیری و کسب تجربه استفاده کنید و آن قدر در شکست های خود دقیق شوید که بتوانید بینش عمیقی نسبت به آن ها به دست آورید.

مقایسه مشاوره و مشورت

مشاوره با مشورت تفاوت دارد. در مشاوره فرد سعی دارد به شما کمک کند تا بتوانید بهتر فکر کنید اما در مشورت فرد درباره افکار و دیدگاه خودش به شما می گوید.

مشاوره نسبت به مشورت بیشتر کمک کننده است زیرا تاثیر خوبی در روشن شدن افکارتان خواهد داشت و شما را به مسیر درستی سوق می دهد.

بیشتر افراد اهل مشورت دادن هستند و مهارت گوش دادن بدون قضاوت کردن را ندارند، به جای آن ها به دنبال افرادی باشید که بتوانند به شما مشاوره بدهند.

جملات کتاب زندگی خود را طراحی کنید

  • هیچ وقت برای طراحی زندگی ای که دوستش داشته باشید دیر نیست.
  • زندگی شما نمی تواند به طور کامل برنامه ریزی شود، تنها یک راه حل برای زندگی شما وجود ندارد و این چیز خوبی است، طرح های زیادی برای زندگی تان وجود دارد، همه پر از امید.
  • تا زمانی که نفهمید کجا هستید نمی توانید بفهمید به کجا می روید.
  • زندگی کاملا برنامه ریزی شده که سورپرایزی در آن وجود ندارد و شما را به چالش نمی کشاند یا شما را امتحان نمی کند یک زندگی کاملا خسته کننده است نه زندگی با طراحی زیبا.
  • زندگی منسجم این نیست که همه چیز همیشه مرتب باشد بلکه یعنی شما در راستای ارزش های خود زندگی کنید و در طول مسیر، یکپارچگی خود را فدا نکرده باشید.
  • باور ناکارآمد این است که فکر کنید اگر موفق باشید خوشحال خواهید بود.

درباره نویسنده کتاب خود را طراحی کنید

بیل برنت – مدیر اجرایی برنامه طراحی استنفورد، استادیار و مهندس مکانیک – و دیو ایوانس – مدرس دانشگاه استنفورد و مشاور مدیریت – نویسندگان کتاب زندگی خود را طراحی کنید هستند.

آن ها این کتاب را سال 2016 منتشر کردند که با استقبال زیادی از سوی مردم روبرو و به یکی از پر فروش ترین کتاب های سال تبدیل شد.

در ادامه بخوانید : چکیده کتاب چهار ساعت کار در هفته-تیم فریس

منبع: calvinrosser

ارسال شده در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 10

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب