چکیده کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول

چکیده کتاب مزرعه حیوانات یا قلعه حیوانات  (Animal Farm) از رمان های مشهور تاریخ اثر جورج اورول است که در این کتاب با به کارگیری از زبان تمثیل و نمادهای حیوانی اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی جامعه اش را به تصویر کشیده است.

به گفته اورول داستان این کتاب بیان گر وقایعی است که به انقلاب روسیه در سال 1917 و حوادث بعد از آن منجر شد، او معتقد بود اتحاد جماهیر شوروی به یک دیکتاتور بدل شده و با نوشتن این کتاب در واقع به مسئله نا برابری میان انسان ها انتقاد کرد.

مزرعه ای که حیوانات آن اگرچه با رهبری درست توانستند از استبداد اربابان انسانی خود آزاد شوند اما به دام فرم دیگری از استبداد یعنی استبداد حیوانی یک خوک تشنه قدرت به نام ناپلئون افتادند، حیوانی که برابری میان حیوانات مزرعه را زیر پا گذاشت.

رمان قلعه حیوانات شهرت جهانی دارد و بارها توانسته جوایز مختلفی را از آن خود کند، همچنین مجله تایمز این کتاب را در لیست 100 رمان برتر انگلیسی زبان بین سال های 1923 تا 2005 قرار داده است.

چکیده کتاب مزرعه حیوانات

کتاب قلعه حیوانات در آینده ای رخ می دهد که حیوانات بسیار هوشمندتر از دنیای امروز هستند و انقلابی علیه انسان ها آغاز کرده اند.

میجر پیر یکی از خوک های مزرعه آقای جونز – یک کشاورز الکلی و مستبد – است، خوکی مهربان و منصف که رویای آزادی حیوانات را در خواب می بیند و حیوانات مزرعه را تشویق می کند تا علیه مالک مزرعه دست به شورش بزنند تا بتوانند آزاد زندگی کنند.

بعد از مرگ میجر پیر، حیوانات با تلاش و کوشش و به رهبری دو خوک به نام های ناپلئون و اسنوبال موفق می شوند مزرعه را به دست می گیرند و از آن جا که خوک ها هوش بیشتری دارند و برخلاف سایر حیوانات می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند رهبری گروه را به دست می گیرند.

این دو خوک هفت قانون برای حیوانات ایجاد می کنند که مهم ترین قانون برابری حیوانات می باشد.

اسنوبال به حیوانات خواندن و نوشتن یاد می دهد و ناپلئون وقتش را صرف آموزش طبع حیوانی به سگ های جوان می کند.

مدتی بعد و به دنبال تلاش ناموفق آقای جونز و دوستانش برای پس گرفتن مزرعه، اسنوبال برای مدرن سازی مزرعه آسیاب بادی می سازد در حالی که ناپلئون با این ایده مخالف است.

ناپلئون با کمک سگ هایش اسنوبال را از مزرعه فراری می دهد و ادعا می کند خودش آسیاب بادی را ساخته است تا این که بعد از یک طوفان آسیاب بادی از بین می رود، ناپلئون اسنوبال را مقصر می داند و می گوید او هم دست آقای جونز است و کم کم برخی حیوانات دیگر را به اتهام هم دستی با اسنوبال به قتل می رساند.

حیوانات از زورگویی های ناپلئون ناراحت می شوند اما معقدند دوران فعلی از دوران آقای جونز بهتر است.

در ادامه داستان می خوانیم که اسب سخت کوش مزرعه به نام بوکسور مجروح می شود و ناپلئون پنهان از چشم حیوانات او را می فروشد و به دروغ می گوید اسب مزرعه کشته شده است.

سال ها می گذرد، آسیاب بادی دیگری ساخته می شود و درآمد مزرعه خوب می شود با این حال آرمان هایی که اسنوبال درباره آن ها صحبت می کرد به فراموشی سپرده می شود.

بیشتر حیواناتی که در شورش اول شرکت داشتند حالا دیگر مرده یا پیر شده اند و خوک ها کم کم بیشتر و بیشتر به آدم ها شبیه می شوند، آن ها روی دو پا راه می روند، شلاق به دست می گیرند، الکل می نوشند و لباس به تن می کنند.

همه این موارد نقض هفت فرمان یا هفت قانون حیوانات است که سال ها پیش تدوین شده بود. قانون برابری حیوانات به قانون “همه حیوانات با هم برابرند اما بعضی از آن ها برابرترند” و قانون “چهار پا خوب است، دو پا بد” به “چهار پا خوب است، دو پا بهتر” تغییر می کند.

ناپلئون با کشاورزان مهمانی می دهد و معامله می کند تا جایی که حیوانات مزرعه دیگر به سختی می توانند ناپلئون را از انسان ها تشخیص دهند!

هفت فرمان کتاب مزرعه حیوانات

1. هرچه روی دو پا راه می رود دشمن است
2. هرچه روی چهار پا راه برود یا بال داشته باشد دوست است
3. هیچ حیوانی نباید لباس بپوشد
4. هیچ حیوانی نباید در رختخواب بخوابد
5. هیچ حیوانی نباید الکل بنوشد
6. هیچ حیوانی نباید حیوان دیگری را بکشد
7. همه حیوانات برابر هستند

بیشتر بخوانید: چکیده کتاب خود را طراحی کنید

حیوانات کتاب مزرعه حیوانات نماد چه هستند؟

برخی از مهم ترین عناصر نمادین این داستان عبارتند از:

میجر پیر: الهام بخش شورش علیه انسان ها است، او تمثیل ترکیبی از کارل ماکس از پایه گذاران کمونیسم، ولادیمیر لنین رهبر کمونیست انقلاب روسیه و ملت شوروی اولیه است و اصول انقلاب را ترسیم می کند.

ناپلئون: یک خوک بزرگ و نسبتا تند خو، شرور اصلی مزرعه حیوانات، چندان اهل گفتگو نیست و به این شهرت دارد که روش خودش را پیدا می کند، او تمثیلی از جوزف استالین است.

اسنوبال: رقیب ناپلئون پس از سرنگونی جونز، نماد قربانیان یک انقلاب و تمثیلی از لئون تروتسکی است اما می تواند ویژگی های لنین را نیز به تصویر بکشد.

آقای جونز: صاحب اصلی مزرعه، او تمثیلی از تزار روس نیکلاس دوم است که بعد از انقلاب 1917 به قتل رسید.

بوکسور: اسب سواری وفادار، مهربان، متعد، بسیار قوی، سخت کوش و محترم اما بسیار ساده است. او که بخش زیادی از کار فیزیکی مزرعه را انجام می داده نماد الکسی استاخانوف است، کارگر زحمت کشی که پایه گذار جنبش استاخانوف بود.

جملات کتاب مزرعه حیوانات

  • انسان تنها دشمن واقعی است که ما داریم. انسان را از صحنه دور کنید و ریشه اصلی گرسنگی و کار بیش از حد برای همیشه از بین می رود.
  • همه عادات انسان ها شر است و مهم تر از همه این که هیچ حیوانی نباید هرگز نسبت به هم نوع خود مستبد باشد. ضعیف یا قوی، باهوش یا ساده، همه ما برادر هستیم. هیچ حیوانی نباید حیوان دیگر را بکشد، همه حیوانات برابر هستند.
  • تنها انسان خوب، انسان مرده است.
  • انسان تنها موجودی است که بدون تولید کردن مصرف می کند.
  • با آسیاب بادی یا بدون آسیاب بادی، زندگی مانند گذشته ادامه می یابد، یعنی بد!
  • نشانه برجسته انسان دست اوست، ابزاری که با آن همه بدی ها را انجام می دهد.

درباره نویسنده کتاب مزرعه حیوانات

جورج اورول نام مستعار اریک آرتور بلر – نویسنده و شاعر انگلیسی – است که آثار مشهوری همچون کتاب مزرعه حیوانات و 1984 را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

او کتاب مزرعه حیوانات را بین نوامبر سال 1943 تا فوریه سال 1944 نوشت اما برخی انتشارات انگلیسی و آمریکایی چاپ آن را نپذیرفتند تا این که برای اولین بار در سال 1945 در انگلستان به چاپ رسید.

اورول نام Animal Farm: A Fairy Story را برای کتابش انتخاب کرد اما ناشران ایالات متحده هنگام انتشار این کتاب در سال 1946 قسمت دوم عنوان را حذف کردند.

بیشتر بخوانید: چکیده کتاب همسایه میلیونر

درباره مترجم کتاب قلعه حیوانات

کتاب مزرعه حیوانات اولین بار در سال 1348 توسط امیر امیر شاهی با نام قلعه حیوانات به فارسی ترجمه و روانه بازار شد.

منبع: wikipedia – goodreads

ارسال شده در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 54

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب