افزایش قدرت مغز 45 روش موثر و علمی

در لیست بهترین روش ها برای افزایش قدرت مغز کدام روش ها قرار دارند؟ برای افزایش قدرت مغز چه اقداماتی انجام دهیم؟ آیا برای تقویت قدرت مغز و حافظه تمرینی وجود دارد؟ بهترین تمرینات برای افزایش قدرت مغز کدام تمرین ها هستند؟ برای تقویت قدرت مغز چه اقداماتی انجام دهیم؟ برای تقویت حافظه چه تمریناتی انجام دهیم؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد،همراه ما باشید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ماهتوتا مقاله می‌خواهیم 45 نمونه از تمرین‌های عجیب را به شما معرفی کنیم. می‌توانید از این‌ تمرین‌ها برای پرورش قدرت مغز و حافظه‌ی خود استفاده کنید. اگر مغز شما چیزهای جدیدی را تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند؛ چراکه در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطاتی شکل می‌گیرد که باعث تولید سلول‌های عصبی طبیعی می‌شود. این سلول‌ها بر قدرت حافظه، تأثیر شگفت‌انگیزی دارند و سلول‌های پیرامون را قوی‌تر می‌کنند تا در برابر اثرات افزایش سن مقاوم‌تر شوند؛ مثلاً با انجام کارهای ساده‌ای نظیر مسواک‌زدن با دست غیرغالب، می‌توانید باهوش‌تر از قبل شوید. ما 45 تمرین به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با انجام آن‌ها هوش و حافظه‌ی خود را تقویت کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش قدرت مغز

افزایش قدرت مغز

با دست غیرغالب مسواک بزنید

تحقیقات دانشمندان نشان داده است اگر هنگام مسواک‌زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای راست‌دست‌ها، استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌سرعت و به میزان زیادی گسترش می‌یابند. استفاده از دست غیرغالب برای انجام کارها باعث فعال‌شدن قسمت مخالف مغز می‌شود.

تمرین برای مغز: هنگام مسواک‌زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید.

مسواک زدن با دست غیرغالب - تمرین برای مغز

هنگام صبح و بعد از بیدارشدن، از انجام کارهای تکراری پرهیز کنید

مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود و این حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه‌ی ویژه فعالیت مغز افزایش می‌یابد. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد.

تمرین برای مغز: اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولاً هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مدنظرتان بروید که قبلاً از آن نرفته‌اید.


حتما بخوانید » آتروفی مغزی ؛ علت کوچک شدن مغز، راه‌های تشخیص و درمان آن 2021


با چشمان بسته دوش بگیرید

وقتی در حمام چشم‌های خود را می‌بندید و بدن خود را می‌شویید، قسمت‌ها و بافت‌هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلاً متوجه آن‌ها نمی‌شدید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می‌شود.

تمرین برای مغز: سعی کنید فقط از حس لامسه‌ی خود استفاده کنید؛ البته مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید. فقط با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را پیدا کرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست‌وشو و اصلاح بپردازید.

با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالاً یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند؛ اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید.

افزایش قدرت مغز

تمرین برای مغز: به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود نگه دارید. هنگامی که از خواب بلند می‌شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کرده و مقداری از آن را استنشاق کنید. بعد از دوش‌گرفتن و هنگام لباس‌پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید.

حتما بخوانید » کاهش استرس ؛ فوری کمتر از 30 دقیقه با 20 استراتژی تضمینی

طی روز، ارتباطات اجتماعی بیشتری برقرار کنید

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد.

تمرین برای مغز: وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌و‌بش کنید.


حتما بخوانید » سرسختی ذهنی چیست ؟ 16 راهکار به دست آوردن سرسختی ذهنی


یک پروژه‌ی هنری را به‌صورت گروهی انجام دهید

هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی غشای مغزی را به‌کار می‌اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند است؛ همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است.

تمرین برای مغز: از هر نفر در گروه درخواست کنید شکلی را ترسیم کند که با موضوعی به‌خصوص، نظیر یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری مرتبط است.

با صدای بلند کتاب بخوانید

پدربزرگ برای نوه ها بلند کتاب می خواند - تمرین برای مغز

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب‌خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که خاموش مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.

تمرین برای مغز: برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هرازچندگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد.

غذاهای ناآشنا را امتحان کنید

سیستم بویایی شما، با فعال‌کردن ترکیبات منحصربه‌فردی از گیرنده‌های داخل بینی‌تان می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و ازاین‌رو بوهای جدید می‌توانند در شما احساسات و تداعی‌های غیرمنتظره‌ای را برانگیزانند.

تمرین برای مغز: یک دستور غذایی کاملاً ناآشنا انتخاب کنید. انواع سبزیجات، ادویه‌جات و موادغذایی بسته‌بندی‌شده را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید چند کالای غذایی ناآشنا به شما معرفی کند.


حتما بخوانید » آرامش ذهنی ؛ 10 راهکار موثر برای رسیدن به آرامش ذهنی پس از یک روز پر مشغله


اشیای آشنا را وارونه کنید

وقتی به اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه‌ی مغز شما درگیر شده و سعی می‌کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر پازل‌مانند وجود دارد، تفسیر کند.

تمرین برای مغز: قاب‌عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

کالاهای داخل قفسه‌های فروشگاه را به‌دقت وارسی کنید

زنی در حال بررسی قفسه فروشگاه - تمرین برای مغز

فروشگاه‌ها معمولاً سودآورترین کالاها را در قفسه‌های مقابل چشم مردم قرار می‌دهند و وقتی داخل راهروی فروشگاه‌ها به‌دنبال اجناس مدنظر می‌گردید، تنها بخشی از کالاها را می‌بینید، نه همه‌ را.

تمرین برای مغز: در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تابه‌حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.


حتما بخوانید » ماندالا چیست؟نقش هنردرمانی در درمان بیماری ها چیست؟


جای خود را سر میز غذا عوض کنید

در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کردن جا مغز را تحریک کرده و ‍پرورش داد.

تقویت قدرت مغز

تمرین برای مغز: هرازگاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

پنجره‌ی ماشین را باز کنید

پنجره‌‌ی ماشین باز است - تمرین برای مغز

هیپوکامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می‌کند برای ساختن نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصاویر را با هم مرتبط می‌سازد.

تمرین برای مغز: همچنانکه در خودروی خود نشسته‌اید و طی مسیر می‌کنید سعی کنید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد خام بیشتری را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغز شما قرار می‌دهد. البته تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی هم یکی از بهترین تمرینات برای مغز است.


حتما بخوانید » 33 فیلم معمایی که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کند


بازی ده‌سؤالی را انجام دهید

تقویت قدرت مغز

تقویت قدرت مغز

برای پرورش مغز خود می‌توانید آن را وادار به تمرکز بر گزینه‌های مختلف کنید.

تمرین برای مغز: مثلا کسی به شما یک شیء می‌دهد و شما باید کارکرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید. مثال: یک مگس‌کش ممکن است راکت تنیس، چوب بیس‌بال، بادبزن، چوب گلف، باتون، چوب درامز، آرشه‌ی ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد.

با پول خردها بازی کنید

تقویت حافظه

تقویت حافظه

مغز ما برای تمایز قایل شدن بین اشیاء به نشانه‌های بصری متکی است. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش داده و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری می‌شود. دقیقا به همین خاطر است که افرادی که در بزرگسالی بینایی خود را از دست می‌دهند می‌توانند خط بریل را بیاموزند چرا که مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط ریز تخصیص می‌دهد.

تقویت حافظه

قدرت مغز

قدرت مغز

تمرین برای مغز: یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ی لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف کرده‌اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه‌ی خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پول خردها را داخل جیب خود بریزید و وقتی گوشه‌ای ایستاده‌اید فقط با دست و حس لامسه مبلغ پول خردها را مشخص گنید.


گریه کنید

افزایش قدرت مغز

افزایش قدرت مغز

گریه کردن، غریزه‌ای بنیادی در پستانداران است. وقتی احساس درماندگی، استرس، اندوه یا عصبانیت می‌کنید، خوب گریه کردن راهی عالی برای تسکین احساسات است.

اگر سعی کنید این احساسات منفی را درخود حفظ کنید، روی توانایی‌تان برای خوب فکر کردن سایه خواهند انداخت. گریه کردن همچنین با کم کردن فشار سینوسی باعث تسکین سردرد می‌شود، و گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد.


همدلی کنید

همدلی، بخش DLPFC مغز را تحریک می‌کند که مسئول تصمیم‌سازی و حافظه فعال است.

همدلی، مهارتی مهم در تعاملات اجتماعی و خودشناسی است. با تلاش برای درک احساسات دیگران به درک بهتری درمورد احساس خودمان و چگونگی‌اش خواهیم رسید.

همدلی همچنین، تصور و انعطاف‌پذیری ذهنی را برانگیخته می‌کند و شما را وامی‌دارد تا از طرزفکر محدود خود بیرون آمده و واقع‌بینانه‌تر فکر کنید.


تجسم کنید

تجسم، ترفندی مهم برای زندگی روزمره است. با پیش‌نگری احتمالات آینده، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی‌های‌تان را زودتر از موعد انجام دهید. این مهارت همچنین می‌تواند منجر به تمرکز عمیق‌تر، خلاقیت بیشتر و ارتباط قوی‌تر میان جسم و ذهن شود.

در حقیقت، ذهن و جسم ما همیشه درحال همگام‌سازیست. تنها با تصور یک خورشید درخشان یا آسمان تیره مردمک چشم‌های‌مان خودشان را با شرایط تطبیق خواهند داد.

همچنین اگر تجسم در مدیتیشن روی دهد می‌تواند استرس را آرام کند. تنها ده دقیقه تجسم پیک‌نیک کنار یک ساحل دریاچه آرام می‌تواند اضطراب شدید محل کار را تسکین دهد.


خود هیپنوتیزم

هیپنوتیزم، درمانی معروف برای بیماری‌های وابسته به روان است. گاهی، تنها تفکری که مغز شما را عقب نگه می‌دارد، ذهن ِ خود شماست. هیپنوتیزم ِ خود، راهی عالی برای تغییر تمرکز و دوباره برنامه‌ریزی کردن نحوه تفکر شماست.

هیپنوتیزم همچنین روی دریافت درد و ناراحتی هم تاثیرمی‌گذارد، به به جنگ علیه ترس‌ها کمک می‌کند و موجب تفکر روشن‌تر می‌شود. قدرت هیپنوتیزم، مسلما واقعی و مشهود است.


تنفس عمیق

هرچه بیشتر استرس داشته باشید، تنفس‌تان سطحی‌تر و با فشار بیشتری خواهد بود. تنفس عمیق، ضربان قلب‌تان را کاهش داده و فشار خون را پایین می آورد.

این تنفس‌های عمیق، با استفاده از تمام ظرفیت ریه‌ها، تبادل اکسیژن را افزایش می‌دهند. تمرکز روی تنفس، سریع‌ترین راه برای شفاف‌سازی ذهن و کسب دوباره انرژی می‌باشد.


بخندید

خندیدن می‌تواند مسیر روزتان را تغییر دهد. با دیدن جنبه جالب‌تر همه‌چیز، خواهید فهمید هرچیزی که آزارتان می‌دهد، موضوع چندان بزرگ و مهمی نیست.

ثابت شده که خندیدن برای تمام جوانب سلامتی خوب است و می‌تواند خلق و خوی شما را کاملا دگرگون نماید زیرا موجب ترشح اندروفین می‌گردد که کاهنده استرس است.

مغز نمی‌تواند بین خنده خودجوش و خنده ساختگی تفاوتی قائل شود. و بنابراین شما می‌توایند از فواید یک خنده خوب بهره‌مند شوید بدون آن‌که منتظر یک جوک باحال باشید.


بحث و مناظره کنید

مناظره راهی بسیار خوب برای ابراز احساسات به‌دلیلی خاص است. این‌کار شما را وامی‌دارد افکارتان را به شیوه‌ای دقیق و شفاف تنظیم کنید و به‌شکل کلمات درآورید.

یک بحث خوب و سالم مغزتان را بیدار می‌کند و به آن یاد می‌دهد سریع‌تر فکر کند و تمرکز ذهنی را بالا می‌برد.


محیط‌تان را تغییر دهید

محیط های جدید موجب تحریک مغز برای متفاوت فکر کردن می‌شوند. بودن در اماکن جدید تجسم مغز را افزایش می‌دهد. یعنی نرون‌ها و مدارهای عصبی مغز، به تغییر در عملکرد و ساختار ادامه می‌دهند و این برای حفظ سلامت مغز مهم است.

اگر درمسئله‌ای درگیر هستید یا مشکل تفکر دارید، سعی کنید به اتاق دیگر یا مکان دیگری بروید. متوجه بهبود فوری قابلیت ذهنی‌تان خواهید شد.


اسموتی بنوشید

اسموتی‌ها برای انرژی دوباره، فوق‌العاده هستند! یک ترکیب تازه از سبزیجات و میوه‌جات راهی مطمئن برای تغذیه مغز است. انگار به مغزتان انرژی شلیک کرده‌اید.

گرسنه بودن، دلیل اصلی تفکر ضعیف است. خوردن یک اسموتی مغذی، بدن‌ و ذهن‌تان را تغذیه می‌نماید. حتی می‌توانید با افزودن موادغذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 به اسموتی‌تان، یک قدم فراتر هم بروید.


سوال بپرسید

پرسیدن سوال نه تنها چیزی جدید یادتان می‌دهد: بلکه فکرتان را برانگیخته می‌کند. فکر کردن درباره نحوه کارکردن چیزی یا درمورد چگونگی حل یه مسئله، مغزتان را تحریک می‌کند.

یادگرفتن چیزهای جدید، مغزتان را مجبور می‌کند راه‌های عبوری جدید عصبی بسازد.

کنجکاو ماندن، بخش مهمی از زندگی طولانی است. تعلیم مغز به شیوه‌های جدید می‌تواند از افت ادراک و شناخت پیشگیری نماید. بعد از همه این‌ها، یک ذهن جوان یعنی شما جوان هستید!

منبع » thisisinsider
ارسال شده در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 143

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب