11 سریال کوتاه جنایی جدید که احتمالا اسمشان را هم نشنیده‌اید

در لیست 11 سریال کوتاه جنایی جدید که احتمالا اسمشان را هم نشنیده‌اید کدام سریال ها قرار دارند؟ بهترین مینی سریال های جنایی جدید که احتمالا اسمشان را هم نشنیده‌اید کدام سریال ها هستند؟ برترین سریال های کوتاه جنایی جدید که احتمالا اسمشان را هم نشنیده‌اید کدام سریال ها هستند؟

در ادامه پاسخی جامع به این سوالات خواهیم داد.همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

در حالی که در تاریخ مجموعه‌های بریتانیایی، سریال‌های جنایی بسیاری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید، اما در این میان تعدادی سریال نسبتا جدیدتر نیز به‌چشم می‌خورند که ممکن است تابه‌حال نام‌شان را نشنیده باشید. صنعت سریال‌سازی بریتانیا برخی از جذاب‌ترین سریال‌های چند سال اخیر را تولید کرده است. به‌لطف سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس و آمازون پرایم، آمریکایی‌ها دسترسی بهتری به تمام درام‌ها و کمدی‌های تولیدشده توسط بهترین نام‌های حاضر در تلویزیون بریتانیا دارند.

آثار پلیسی و تریلرهای جنایی، این روزها بسیار محبوب هستند و بریتانیا در طول سال‌های اخیر و دهه‌های قبل‌تر، آثار جذابی مانند «مظنون اصلی»، «برادچرچ» و «لوتر» را راهی قاب تلویزیون کرده است. با این حال، تا به‌ امروز سریال‌های گوناگونی ساخته‌ شده‌اند که به اندازه‌ی همتایان شناخته‌شده‌ترشان جذاب و تکان‌دهنده هستند.این فهرست از مجله اینترنتی ماهتوتا به 11 مینی‌سریال جنایی بریتانیایی می‌پردازد که احتمالا نام‌‌شان را نشنیده‌اید؛ اما باید آن‌ها را بشناسید.

مینی‌سریال‌های جنایی بریتانیایی می‌توانند به‌طرز سیاه و وحشتناکی خنده‌دار باشند و المان‌های کمدی‌شان را در بستر قصه‌ای هولناک به‌تصویر بکشند. اما این مجموعه‌ها همیشه جذاب و مرموز هستند زیرا شخصیت‌های اصلی در طول زمان اندک سریال، سعی می‌کنند از چنگال مرگ بگریزند، به‌هر طریقی خودشان را زنده نگه دارند و یا به‌دنبال یافتن قاتلین بی‌رحم باشند.

سریال کوتاه جنایی

حضور ستارگان مشهوری مانند الیزابت ماس، بن ویشاو و کری مولیگان در این سریال‌ها و نقش‌آفرینی درخشان‌شان را نیز به تمام موارد فرق اضافه کنید تا این مجموعه‌های کوتاه چیز خاصی کم نداشته باشند؛ این شما و این 11 سریال کوتاه جنایی جنایی بریتانیایی.

بالای دریاچه (Top Of The Lake)

سریال بالای دریاچه

  • سازندگان: جین کمپیون و جرارد لی
  • بازیگران: الیزابت ماس، دیوید ونهام، پیتر مولان، توماس ام. رایت و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۳
  • شبکه‌ی اصلی: ساندنس تی‌وی و بی‌بی‌سی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۵ از ۱۰

این مینی‌سریال جنایی که نگارش داستان و ساخت‌اش بر عهده‌ی جین کمپیون و جرارد لی بوده است، برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ به‌نمایش درآمد. فصل دوم این مجموعه در سال ۲۰۱۷ با عنوان «بالای دریاچه: دختر چینی» پخش شد و مانند فصل نخست، با بازخوردهای مثبتی روبه‌رو شد. این سریال از زمان فیلم «فرشته‌ای سر میز من» در سال ۱۹۹۰، نخستین کار جین کمپیون برای تلویزیون به‌حساب می‌آید.

حتما بخوانید » سریال کوتاه لیست بهترین سریال های کوتاه

الیزابت ماس در این درام جنایی جذاب که مجموعا ۱۳ قسمت دارد، در نقش یک کارآگاه تازه‌کار و بی‌تجربه بازی می‌کند. کارآگاه گریفین (ماس) در تلاش است تا پس از ناپدید شدن غم‌انگیز یک نوجوان باردار در یکی از شهرهای کوچک نیوزلند، دخترک مفقود را پیدا کند و خودش را با دشواری‌های فضای کارش وفق دهد.

این مینی‌سریال موفق به دریافت نامزدی‌ها و جوایز بسیاری شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به کسب ۳ جایزه‌ی پوره طلایی از جشنواره تلویزیونی مونت-کارلو و دریافت جایزه‌ی جشنواره‌ی فیلم نیوزلند در رشته‌ی بهترین سریال درام اشاره کنیم. همچنین الیزابت ماس در مراسم گلدن گلوب سال ۲۰۱۴، جایزه‌ی «بهترین بازیگر زن مینی‌سریال یا فیلم تلویزیونی» را ازآن خود کرد.

حتما بخوانید » سریال فانتزی

«بالای دریاچه» یک درام جنایی به‌شدت درگیرکننده و در بعضی مواقع تلخ است که آنطور که لیاقت‌اش را دارد، شناخته‌شده نیست و قطعا برای کسانی که آن را ندیده‌اند، ارزشمند و جذاب خواهد بود.

سپس هیچ‌کدام باقی نماندند (And Then There Were None)

سریال سپس هیچ‌کدام باقی نماندند

  • سازنده: سارا فلپس
  • بازیگران: مِیو درمودی، بورن گورمن، چارلز دنس، توبی استفنز و…
  • سال‌ پخش‌‌: ۲۰۱۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۳
  • شبکه‌ی اصلی: بی‌بی‌سی وان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۹ از ۱۰

«سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» یک مینی‌سریال جنایی ۳ اپیزودی است که بر اساس رمان معمایی و رمزآلودی به‌همین نام از آگاتا کریستی ساخته شده است. این مجموعه‌ی کوتاه، داستان ۱۰ فرد غریبه را روایت می‌کند که همگی توسط میزبانی مرموز به جزیره‌ای عجیب دعوت شده‌اند. طوفان، سرگردانی‌، قتل‌های ناگهانی و هولناک و حضور قاتلی مجهول‌الهویه در میان آن‌ها، کلیت ماجرای این مینی‌سریال جذاب را در بر می‌گیرد.

حتما بخوانید » بهترین سریال‌ های سال 2020

«سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» یک مجموعه‌ی تماشایی و تکان‌دهنده است که به‌راحتی می‌توانید در طول چند ساعت آن را به‌اتمام برسانید. این مینی‌سریال در میان اقتباس‌های سینمایی بی‌شماری که در قرن گذشته با محوریت آثار آگاتا کریستی ساخته شده است، بدون شک از بین می‌رود یا چندان به‌چشم نمی‌آید. اما پس از تماشای این مجموعه‌ی کوتاه بریتانیایی، به قدرت روایی، اتمسفر گیرا و خوش‌ساخت بودن آن پی خواهید برد.

حتما بخوانید » سریال علمی تخیلی

مینی‌سریال «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» نتوانست جوایز و نامزدی‌های فراوانی را به‌خود اختصاص دهد و همان تعداد اندک نیز به فستیوال‌های بریتانیا تعلق داشتند. اما این موضوع دلیلی برای صرف نظر کردن از تماشای آن نیست زیرا اگر داستان‌های جذاب آگاتا کریستی را خوانده باشید، به‌طرز شگفت‌انگیزی از اقتباس سارا فلپس لذت خواهید برد.

پارانوئید (Paranoid)

سریال پارانوئید

  • سازنده: بیل گلگر
  • بازیگران: ایندیرا وارما، دینو فتشر، لسلی شارپ، رابرت گلنیستر، نیل استوک و…
  • سال پخش: ۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
  • شبکه‌های اصلی: آی‌تی‌وی و نتفلیکس
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶/۷ از ۱۰

«پارانوئید» یک مینی‌سریال جنایی کمتر شناخته‌شده است و داستان آن حول محور گروهی می‌چرخد که راجع‌به قتل خشونت‌آمیز یک زن محلی در یک پارک عمومی تحقیق می‌کنند. کارآگاهان بر این باورند که پرونده سریعا بسته خواهد شد اما زمانی به دشواری ماجرا پی می‌برند که متوجه می‌شوند معشوق سابق آن زن نیز درست قبل از به‌قتل رسیدن او مرده است.

حتما بخوانید » بهترین سریال های نمایش خانگی

ماجرای قتل‌ها رفته رفته پیچیده‌تر می‌شود و کارآگاهانِ داستانِ ما را با زنجیره‌ای از وقایع هولناک و غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌کند. بیل گلگر در طول ۸ قسمت این مینی‌سریال، به اسرار شهر و ویژگی‌های مرگی می‌پردازد که به‌مرور، رشته‌ای از توطئه‌های عجیب مرتبط با این پرونده را برای تماشاگر نمایان می‌کند.

علی‌رغم نمایش بین‌المللی این مجموعه در شبکه‌ی نتفلیکس، «پارانوئید» به‌هیچ‌عنوان آن‌چنان که شایسته‌اش بود دیده نشد و نتوانست در فستیوال‌ها جایزه‌ی خاصی را دریافت کند. بنابراین اگر می‌خواهید به‌سراغ یکی از قدرنادیده‌ گرفته‌شده‌ترین مینی‌‌سریال‌های جنایی چند سال اخیر بروید، «پارانوئید» را از دست ندهید.

حتما بخوانید » بهترین سریال های کره ای

وثیقه (Collateral)

سریال وثیقه

  • سازنده: دیوید هر
  • بازیگران: کری مولیگان، نیکولا واکر، ناتانیل مارتلو وایت، هیلی اسکوایرز، جینی اسپارک و…
  • سال پخش‌: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • شبکه‌های اصلی: BBC Two و نتفلیکس
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶/۸ از ۱۰

«وثیقه» به‌عنوان مینی‌سریال ۴ قسمتی نتفلیکس، داستان کارآگاه کیپ گلاسپی (کری مولیگان) را دنبال می‌کند که در حال تحقیق راجع‌به قتل یک پِیک پیتزافروشی است. او اعتقاد دارد که این اتفاق فقط یک عمل خشونت‌آمیز تصادفی نبوده بلکه نوعی قتل برنامه‌ریزی شده و به‌مراتب هولناک‌تر است.

در طول همین ۴ اپیزود کوتاه، شاهد داستان‌های جذاب دیگری هستیم که همگی به‌شدت خوش‌ساخت و بسیار دیدنی‌اند. به‌عنوان مثال، ماجرای یک سیاست‌مدار (جان سیم) که درگیر همین پرونده است و معاونی (نیکولا واکر) که تلاش می‌کند تا رابطه‌ای را پنهان سازد؛ رابطه‌ای که به‌شکلی با این قتل مرموز ارتباط دارد.

در ادامه بخوانید » سریال شبیه بازی مرکب

این مینی‌سریال جنایی، نخستین سریال دیوید هر برای تلویزیون به‌شمار می‌رود؛ هرچند سناریوی آن از سال ۱۹۷۳ ‌برای بی‌بی‌سی نوشته شده بود. پیرز ونگر به‌عنوان رئیس بخش سریال‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی، «وثیقه» را یک اثر هیجان‌انگیز جذاب و متفکرانه توصیف کرد که مرزهای انتظارات مخاطبان را جابه‌جا می‌کند. این مجموعه در سال ۲۰۱۹، موفق به دریافت دو نامزدی بفتا شد اما نتوانست هیچ‌کدام را ازآن خود کند. با تمام این تفاصیل، «وثیقه» برای طرفداران مجموعه‌های جناییِ غافلگیرکننده و دوست‌داران کری مولیگان گزینه‌ی بسیار خوبی است.

رسوایی‌ای بَس انگلیسی ‌(A Very English Scandal)

سریال رسوایی‌ای بس انگلیسی

  • سازندگان: راسل تی دیویس و سارا فلپس
  • بازیگران: هیو گرانت، بن ویشاو، پاتریشیا هاج، نائومی باتریک و…
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۳‌
  • شبکه‌ی اصلی: بی‌بی‌سی وان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۷ از ۱۰

بن ویشاو و هیو گرانت ستاره‌های اصلی این مینی‌سریال جنایی و سیاسی هستند که بر پایه‌ی رمانی به‌همین نام از جان پرستون و بر اساس داستان واقعی جرمی ثورپ ساخته شده است. داستان «رسوایی‌ای بس انگلیسی» ما را به دهه‌ی ۶۰ میلادی می‌برد، جایی که جرمی ثورپ (گرانت) به‌‌دلیل مجموعه‌ای از اتفاقات، به‌قتل نورمن اسکات (ویشاو) متهم شده بود.

حتما بخوانید » فیلم ترسناک

فضاسازی و اتمسفر گیرا در کنار قصه‌ای حقیقی و جنجالی که با بازی درخشان هیو گرانت و بن ویشاو ترکیب شده است، باعث می‌شود تا به‌سرعت با این مجموعه‌ی کوتاه همذات‌پنداری کنید. سری دوم و نسخه‌ی اصلی آمازون قرار است به‌زودی منتشر شود. فصل جدید مجددا ۳ قسمت دارد و در قالب آنتولوژی با داستانی تازه در هر اپیزود نمایش داده خواهد شد.

حتما بخوانید » سریال درام

مینی‌سریال «رسوایی‌ای بس انگلیسی» در فصل جوایز سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بسیار خوش درخشید و با کسب چندین نامزدی و جایزه از جمله اِمی و بفتا، شایستگی‌هایش را اثبات کرد. در مجموع اگر تریلرهای جنایی و سیاسی برای‌تان لذت‌بخش هستند و به بریتانیای دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی علاقه دارید، تماشای این مینی‌سریال را در اولویت قرار دهید.

محله‌ی ریلینگتون (Rillington Place)

سریال محله‌ی ریلینگتون

  • سازنده: کریگ ویویروس
  • بازیگران: تیم راث، نیکو میرالِگرو، سامانتا مورتون، جودی کومر و…
  • سال پخش: ‌۲۰۱۶
  • تعداد قسمت‌ها: ۳
  • شبکه‌ی اصلی: بی‌بی‌سی وان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۱ از ۱۰

«محله‌ی ریلینگتون» یک مینی‌سریال جنایی ۳ قسمتی است که در سال ۲۰۱۶ از شبکه‌ی بی‌بی‌سی وان به‌نمایش درآمد. این مجموعه‌ی کوتاه بر اساس زندگی واقعی جان کریستی به‌عنوان یکی از جنجالی‌ترین قاتل‌های سریالی تاریخ ساخته شده است.

تیم راث در نقش جان کریستی ایفای نقش می‌کند و سامنتا مورتون نقش همسر او یعنی اتل را بر عهده دارد. مینی‌سریالی شوخ‌طبعانه و هولناک که در نشان دادن چگونگی اعمال مجرمانه‌ی کریستی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی و قتل‌های متعددی که در محل اقامت‌اش (ریلینگتون‌) در لندن مرتکب شد، به‌شدت بی‌پرده عمل می‌کند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم انیمیشن گلدن گلوب

دو تن از قربانیان او، مستاجران طبقه‌ی بالای مجتمع بودند؛ یک زن ۲۰ ساله به‌نام بریل ایوانز و دختر ۱۳ ماهه‌اش. ‌نقش بریل را جودی کومر (ستاره‌ی سریال «کشتن ایو») بازی می‌کند. مسئله‌ی این خانواده در آن زمان به یک رسوایی و جنجال بزرگ تبدیل گشت زیرا تیموتی ایوانز (شوهر بریل) به‌شکل اشتباه و به‌ناحق به هردو قتل متهم و به‌دار آویخته شد. اما در واقع قاتل اصلی این پرونده، خود جان کریستی بود.

حتما بخوانید » فیلم معمایی جدید

این مینی‌سریال با بازخوردهای مثبتی مواجه شد و اکثر منتقدان، روایت جذاب و شخصیت‌پردازی حرفه‌‌ای آن را تحسین کردند. «محله‌ی ریلینگتون» توانست دو جایزه‌ی بفتا و تعدادی نامزدی دیگر را ازآن خود کند و به موفقیتی قابل قبول دست یابد.

‌جاسوس لندن (London Spy)

سریال جاسوس لندن

  • سازنده: تام راب اسمیت
  • بازیگران: ادوارد هولکرافت، بن ویشاو، جیم برودبنت، شارلوت رمپلینگ، سامانتا اسپیرو و…
  • سال پخش: ۲۰۱۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۵
  • شبکه‌ی اصلی: BBC Two
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۴ از ۱۰

در این درام جنایی پنج قسمتی، بن ویشاو در نقش فردی به‌نام دنی ظاهر شده است که در رابطه‌ای دوستانه با مردی مرموز به‌نام الکس به‌سر می‌برد. وقتی الکس برای چند روز ناپدید می‌شود، دنی آپارتمان او را زیر و رو می‌کند تا بلکه ردی از این مرد پیدا کند اما در نهایت، جسد مرده‌ی الکس در مقابل چشمان‌اش نقش می‌بندد. با مشکوک شدن شرایط مرگ الکس، دنی تصمیم می‌گیرد تا به هر قیمتی حقیقت را کشف کند.

حتما بخوانید » مستند حیات وحش

جیم برودبنت نیز در این درام جنایی جذاب که نویسندگی‌ و کارگردانی‌اش را تام راب اسمیت بر عهده دارد، نقش‌آفرینی کرده است. اکثر سریال‌دوستان، اسمیت را به‌خاطر نگارش سناریوی فصل دوم مجموعه‌ی «داستان جنایی آمریکایی» با عنوان «ترور جانی ورساچه» می‌شناسند. مینی‌سریال «جاسوس لندن» برعکس «ترور جانی ورساچه»، جوایز چندانی کسب نکرد اما نامزدی‌های فراوانی را در گلدن گلوب و بفتا به‌دست آورد.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های دهه‌‌ی گذشته

اگر به آنتولوژی مشهور «داستان جنایی آمریکایی» علاقه دارید و می‌خواهید ماجرای حقیقی یکی از قاتلان سریالی بریتانیایی را در قالب ۵ اپیزود تماشایی و نفس‌گیر دنبال کنید، مینی‌سریال «جاسوس لندن» را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

بی‌باک (Fearless)

سریال بی‌باک

  • سازنده: پاتریک هاربینسون
  • بازیگران: هلن مک‌کروری، وونمی موساکو، جاناتان فوربز، سم سوینزبری و…
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • شبکه‌ی اصلی: آی‌تی‌وی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۶ از ۱۰

این مینی‌سریال جنایی و بریتانیایی ۶ قسمتی که در سال ۲۰۱۷ از شبکه‌ی آی‌تی‌وی پخش شد، به داستان زندگی و وقایع کاری یک وکیل حقوق بشر به‌نام اِما بانویل (هلن مک‌کروری‌) می‌پردازد. اِما با شروع سریال، پرونده‌ای را بر عهده می‌گیرد که شامل تبرئه‌ی یک قاتل از محکومیت‌اش است.

حتما بخوانید » بهترین فیلم‌های علمی تخیلی

اِما اعتقاد دارد که این مرد (کوین راسل) دست‌اش به‌خون دختر محصل نوجوانی که ۱۴ سال پیش به‌قتل رسیده، آلوده نشده است. راسل در آن مدرسه به‌عنوان سرایدار کار می‌کرده و اِما یقین دارد که او بی‌دلیل محکوم شده است. «بی‌باک» مخاطب را با خود همراه می‌سازد و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی اِما بانویل را به‌تصویر می‌کشد؛ ‌او علاوه‌بر پی بردن به حقایق مرگ غم‌انگیز دختر، می‌خواهد کوین راسل را از حکمی که به‌ناحق گرفتار آن شده است آزاد کند.

حتما بخوانید » 10 فیلم پرجستجوی گوگل

فیلم‌برداری این مینی‌سریال در سپتامبر سال ۲۰۱۶ در لندن و آنگلیای شرقی آغاز شد. «بی‌باک» در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۷ از شبکه‌ی آی‌تی‌وی بریتانیا به‌نمایش درآمد و منتقدان علاوه‌بر داستان و روایت آن، بازی هلن مک‌کروری را نیز به‌شدت تحسین کردند. با این حال، در مارس ۲۰۱۸ نمایش این مجموعه پس از یک فصل کنسل شد و به‌کار خود پایان داد. طرفداران تریلرهای جنایی که درون‌مایه‌های حقوقی و عدالت‌خواهانه دارند، از این مینی‌سریال جذاب لذت خواهند برد.

مظنون اصلی ۱۹۷۳ (Prime Suspect 1973)

سریال مظنون اصلی ۱۹۷۳

  • نویسنده: گلن لِیکر
  • کارگردان: دیوید کافری
  • بازیگران: استفانی مارتینی، سام رید، بلیک هریسون، الن آرمسترانگ و…
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • شبکه‌ی اصلی: آی‌تی‌وی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۵ از ۱۰

سریال طولانی‌مدت «مظنون اصلی» که از اوایل دهه‌ی ۹۰ ‌میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۰۶ به‌کار خود پایان داد، حرفه‌ی هلن میرن را مستحکم ساخت و به تثبیت ماهیت ملودراماتیک آثار پلیسی بعد از خود کمک کرد. در سال ۲۰۱۷، شبکه‌ی آی‌تی‌وی پیش‌درآمدی را از این مجموعه‌ی کلاسیک با عنوان «مظنون اصلی ۱۹۷۳» به‌نمایش درآورد. این مینی‌سریال جنایی ۶ قسمتی، استفانی مارتینی را در نقش جِین تنیسون جوان قرار می‌دهد؛ کاراکتری که توسط هلن میرن به‌شهرت رسید.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های پزشکی

داستان این مجموعه در سال ۱۹۷۳ و در شهری به‌نام هاکنی جریان دارد؛ جایی که جِین تنیسون ۲۲ ساله به نیروی پلیس محلی می‌پیوندد. مانند سریال اصلی، این مینی‌سریال هم مسائلی مانند جنسیت‌گرایی و حصارهای بوروکراتیکی که در مقابل تنیسون قرار گرفته‌اند را برجسته می‌کند؛ در حالی که این دختر در تلاش است تا به‌عنوان یک بازرس جوان، نامی برای خود دست و پا کند.

اکثر منتقدان از این مینی‌سریال تعریف کردند و اعتقاد داشتند که علاوه‌بر اقتباس خوب گلن لِیکر از داستان اصلی، بازی استفانی مارتینی نیز به‌شدت چشمگیر است و همان اتمسفر مجموعه‌ی اصلی و نقش‌آفرینی هلن میرن را زنده می‌کند‌؛ این‌بار در یک پیش‌درآمد تماشایی با نسخه‌ای جوان‌‌تر از جِین تنیسون.

حتما بخوانید » 22 فیلم ماشینی برتر تاریخ سینما برای عاشقان سرعت و هیجان ( آپدیت 2022 )

ساوت‌کلیف (Southcliffe)

سریال ساوت‌کلیف

  • نویسنده: تونی گریسونی
  • کارگردان: شان دورکین
  • بازیگران: شرلی هندرسون، شان هریس، روری کینیار، کایا اسکودلاریو و…
  • سال پخش: ۲۰۱۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • شبکه‌ی اصلی: Channel 4
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

این مینی‌سریال جنایی و دلخراش، از تیراندازی به‌عنوان نقطه‌ی شروع استفاده می‌کند تا بررسی کند که چگونه تروما بر جامعه و افراد مرتبط با آن تاثیر می‌گذارد. داستان «ساوت‌کلیف» که در ۴ قسمت روایت می‌شود، در شهری خیالی به‌همین نام جریان دارد. شان هریس نقش مردی محلی به‌نام استفان مورتون را بازی می‌کند که مسئول خشونتی توده‌ای و عجیب است؛ نوعی خشونت جمعی که در یک روز اتفاق می‌افتد.

حتما بخوانید » بهترین فیلم‌های ایرانی

روری کینیار در این مینی‌سریال، نقش روزنامه‌نگاری به‌نام دیوید وایت‌هد را بر عهده دارد که برای پوشش این پرونده به خانه و زادگاهش در ساوت‌کلیف بازمی‌گردد. کارگردانی این مجموعه‌ی کوتاه بر عهده‌ی شان دورکین است؛ فیلم‌سازی کانادایی که تنها فیلم بلند او در سال ۲۰۱۱ ‌منتشر شد و «مارتا مارسی می مارلین» نام دارد. دورکین در این مینی‌سریال مانند فیلم سینمایی‌اش، از دیالوگ‌های اندک استفاده می‌کند و بیشتر تمرکزش بر اتمسفر و فضاسازی‌های روایی استوار است.

اکثر منتقدان از «ساوت‌کلیف» استقبال کردند و به تعریف و تمجید از آن پرداختند. سم ولاستون از گاردین، این مینی‌سریال را یک تراژدی هولناک و کاملا واقعی توصیف کرد که به‌طرز عمیقی دلخراش و تکان‌دهنده است و از قالب یک مجموعه‌ی تلویزیونی فراتر می‌رود. اما در این میان، افرادی هم بودند که دیدگاه‌های متفاوت‌تری داشتند. سرنا دیویس از دیلی تلگراف، نظر مخالفی را بیان کرد و با لحنی چالش‌برانگیز، بسیار متعجب بود که آیا سطح خشونت در این مجموعه و سایر سریال‌های تلویزیونی واقعا ضروری است یا خیر؟

حتما بخوانید » بهترین فیلم کمدی ایرانی

با این حال اگر می‌خواهید یک مینی‌سریال بریتانیایی خوش‌ساخت را تماشا کنید و با لحظات خشونت‌آمیز رابطه‌ی خوبی دارید، «ساوت‌کلیف» را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

در تاریکی (In the Dark)

سریال در تاریکی

  • نویسنده: دنی براکل‌هرست
  • کارگردانان: اولریک امچیز رولفسن و ژیل بانیه
  • بازیگران: میانا بورینگ، بن بت، دیوید لئون، جورجیا مافت و…
  • سال پخش: ۲۰۱۷
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • شبکه‌ی اصلی: بی‌بی‌سی وان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶/۸ از ۱۰

این مینی‌سریال ۴ قسمتی نیز بر اساس آثار ادبی ساخته شده است و اقتباسی از دو کتاب «زمان مرگ» و «در تاریکی» نوشته‌ی مارک بیلینگهام به‌شمار می‌رود. میانا بورینگ در نقش یک بازپرس و کارآگاهی باردار به‌نام هلن ویکس بازی می‌کند که در اداره‌ی پلیس متروپولیتن منچستر مشغول به‌کار است. در دو قسمت اول این مجموعه یک جنابت منحصربه‌فرد را دنبال می‌کنیم و در دو قسمت پایانی، به‌سراغ پرونده‌ی دیگری می‌رویم.

حتما بخوانید » فیلم انیمیشن

شخصیت‌پردازی حساب‌شده‌ی هلن ویکس و سیر وقایع، به‌شکل رضایت‌بخشی انجام شده است. او در قسمت نخست وارد پرونده‌ای می‌شود که شوهرِ بهترین دوست دوران کودکی‌اش در آن نقش دارد. در قسمت دوم نیز علی‌رغم باردار بودنش، مجبور است مانند مارج گاندرسون (فرانسیس مک‌دورمند‌) در فیلم «فارگو»، حقیقت را کشف کند و به اعماق خطر و جنایت نفوذ یابد.

حتما بخوانید » 11 فیلم با جلوه‌های بصری چشمگیر که احتمالا هرگز ندیده‌اید

اکثر منتقدات از این مینی‌سریال جنایی رضایت داشتند و «در تاریکی» را در کنار آثار موفقی قرار دادند که از کارآگاهان زن قدرتمندی برخوردارند و می‌توانند با روایت درگیرکننده‌شان، تماشاگر را تا لحظه‌ی آخر غافلگیر کنند.

آخرین پلنگ‌ها (The Last Panthers)

سریال آخرین پلنگ‌ها سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی

  • سازنده‌: جک تورن
  • بازیگران: سامانتا مورتون، طاهر رحیم، گوران بوگدان، جان هرت و…
  • سال پخش: ۲۰۱۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
  • شبکه‌های اصلی: اسکای آتلانتیک و Canal Plus
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶/۸ از ۱۰

این مینی‌سریال جذاب فرانسوی/بریتانیایی شامل هنرپیشه‌های سرشناس و داستانی واقعی است. «آخرین پلنگ‌ها» تجربیات گروهی از سارقین جواهرات که به‌نام «پلنگ صورتی» شناخته می‌شوند را به داستانی تماشایی تبدیل می‌کند. این گروه که از سال ۲۰۰۳ در بالکان فعالیت دارد، مسئول برخی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ است. اینترپل اعتقاد دارد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در این جنایات دست دارند.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های فرانسوی ؛ از کلاسیک‌های رازآلود تا درام‌های امروزی 2022

«آخرین پلنگ‌ها» با حضور ستارگانی مانند سامانتا مورتون و جان هرت، سرقتی مشابه با فعالیت‌های گروه «پلنگ صورتی» را بازسازی می‌کند و تماشاگران رفته رفته وارد دنیای تاریک و مجرمانه‌ی اروپا می‌شوند. اگر به سریال‌های تلویزیونی با محوریت دزدی‌های کلان علاقه دارید و دوست دارید در کم‌تر از ۱۰ اپیزود اوج هیجان و تعلیق را تجربه کنید، این مینی‌سریال جنایی به‌شدت برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

حتما بخوانید » بهترین فیلم های جنگی

بزرگسال مناسب (Appropriate Adult)

سریال کوتاه جنایی

سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی

  • نویسنده: نیل مک‌کی
  • کارگردان: جولیان جرولد
  • بازیگران‌: امیلی واتسون، دومینیک وست، مونیکا دولان، رابرت گلنیستر و…
  • سال پخش: ۲۰۱۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۲
  • شبکه‌ی اصلی: آی‌تی‌وی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۵ از ۱۰

این مجموعه نیز یکی دیگر از مینی‌سریال‌هایی به‌شمار می‌رود که با الهام از داستان واقعی فِرِد وست به‌عنوان یک قاتل سریالی مخوف ساخته شده است. او با همسرش رزماری که همدست‌اش بود، چندین نفر از جمله دختر خود را به‌قتل رساند. هنگامی که فرد وست در سال ۱۹۹۴ دستگیر شد، بازرسان پلیس برای اطمینان از اینکه او نسبت به اتهامات‌اش آگاهی داشته باشد، یک بزرگسال مناسب (یا فرد آموزش‌دیده) را استخدام کردند تا او را در فرآیند بازجویی راهنمایی کند.

حتما بخوانید » 11 فیلم اول کارگردانان مشهور

در این مینی‌سریال جنایی، امیلی واتسون در نقش جَنِت لیچ ظاهر می‌شود که برای کمک به فرد وست استخدام شده است و نقش فِرِد را نیز دومینیک وست بازی می‌کند. در حالی که با تیم بازیگری فوق‌العاده‌ای مواجه‌ایم که نقش‌آفرینی درخشانی را ارائه می‌دهند، اما طرح داستان «بزرگسال مناسب» با حقایق قضیه‌ی اصلی فاصله‌ی زیادی دارد.

حتما بخوانید » 14 فیلم برتر درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی

این مینی‌سریال با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان همراه شد و علاوه‌بر کسب نامزدی‌ها و جوایز مختلف، ۸ نامزدی جایزه‌ی تلویزیونی بفتا را به‌دست آورد. دومینیک وست و امیلی واتسون به‌ترتیب جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را دریافت کردند. مونیکا دولان هم توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن را ازآن خود کند.

آنچه باقی می‌ماند (What Remains)

سریال کوتاه جنایی

سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی سریال کوتاه جنایی

  • نویسنده: تونی باسگالوپ
  • کارگردان‌: کوکی گیدرویچ
  • بازیگران: الکساندر آرنولد، دیوید ترلفال، جسیکا گانینگ، کلاودی بلکلی، ویکتوریا همیلتون و…
  • سال پخش: ۲۰۱۳
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • شبکه‌‌ی اصلی: بی‌بی‌سی وان
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۴ از ۱۰

شبکه‌ی بی‌بی‌سی وان این مینی‌سریال جنایی ۴ قسمتی را در سال ۲۰۱۳ پخش کرد و داستان آن به یک کارآگاه پلیس بازنشسته می‌پردازد که تصمیم می‌گیرد پرونده‌ی بسته‌شده‌ای را دنبال کند؛ پرونده‌ای که هنوز روان او را آزار می‌دهد. پس از اینکه جسد زنی در اتاق زیر شیروانی یک آپارتمان مسکونی پیدا شد، پلیس رسما آن را خودکشی اعلام کرد. با این حال، کارآگاه لن هارپر احساس عمیقی در مورد پرونده دارد و معتقد است که وقایع و حقایق مرموزی پشت پرده‌ی این جنایت پنهان شده‌اند.

حتما بخوانید » فیلم ترسناک لاوکرفت

پس از آغاز این اتفاقات، هارپر درمی‌یابد که جسد مقتول دوسال پیش از کشف توسط نیروهای پلیس، در اتاق زیر شیروانی بوده است؛ در حالی که افراد ساکن در خانه، حداقل در ظاهر به اندازه‌ی کافی رفتار دوستانه‌ای دارند و مشکوک به‌نظر نمی‌رسند. لن هارپر به تحقیق راجع‌به آن‌ها ادامه می‌دهد تا متوجه شود که او و همکاران‌اش برای نخستین‌بار، چه چیزهایی را از دست داده‌اند.

حتما بخوانید » فیلم درام

اکثر منتقدان از «آنچه باقی می‌ماند» خوش‌شان آمد و قصه‌ی تونی باسگالوپ را به‌عنوان یک روایت جذاب و درگیرکننده توصیف کردند که از دل کلیشه‌های رایج در درام‌های پلیسی، پیرنگ تازه‌ای را به‌وجود می‌آورد. با توجه به کوتاه بودن اپیزودهای این مجموعه، تماشای آن به تمام طرفداران آثار جنایی و مینی‌سریال‌های پلیسی توصیه می‌شود.

تعقیب سایه‌ها (Chasing Shadows)

سریال کوتاه جنایی

  • سازنده: راب ویلیامز
  • بازیگران: ریس شیراسمیت، الکس کینگستون، نول کلارک، دان وارینگتون و…
  • سال پخش: ۲۰۱۴
  • تعداد قسمت‌ها: ۴
  • شبکه‌ی اصلی: آی‌تی‌وی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷/۴ از ۱۰

در این مینی‌سریال جنایی و نیمه‌کمدی، ریس شیراسمیت در نقش یک بازپرس پلیس ‌بازی می‌کند که توانایی‌هایش در استخراج داده‌ها، بسیار بیشتر و بهتر از تعاملات‌اش با مردم عادی است -او شباهت‌های بسیاری به یک شرلوک هلمزِ امروزی دارد. شان استون (شیراسمیت) با یک تحلیلگر از دفتر افراد گمشده همکاری می‌کند تا برخی از پرونده‌های حل‌نشده را به سرانجام برساند.

حتما بخوانید » 11 فیلم ترسناک میخکوب‌کننده که در صحرا می‌گذرند

نقش روث هاترسلیِ تحلیلگر را الکس کینگستون بازی می‌کند. ترکیب این زوج در دل یک ماجرای جنایی و پلیسی، به‌شدت جذاب و حتی عجیب درآمده است زیرا آن‌ها علاوه‌بر رابطه‌ی کاری‌شان با یکدیگر، دائما با رئیس خود، کارل پرایر سروکله می‌زنند؛ ‌علت این ناسازگاری، روش‌های متفاوت آن‌ها با کارل بر سر یافتن افراد گمشده است.

«تعقیب سایه‌ها» برای آن دسته از سریال‌دوستانی ساخته شده است که از ماجراهای شرلوک هلمزی و پرونده‌های ناتمام و مرموز لذت می‌برند. بنابراین اگر جزو این دسته از تماشاگران هستید، این مینی‌سریال جنایی و بریتانیایی جذاب را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

حتما بخوانید » کمدی‌ معناگرا ؛ 4 سریال کمدی که از معنای زندگی و مرگ حرف می‌زنند

منبع » screenrant

ارسال شده در ۷ آذر ۱۴۰۰
  • اشتراک گذاری :
  • 714

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    1 دیدگاه
    قدیمی‌ترین
    تازه‌ترین بیشترین رأی
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    الهه
    الهه
    10 ماه قبل

    خیلی مطالبی خوب بود مرسی

    از سراسر وب