تافل یا آیلتس تفاوت آزمون ها کدام بهتر و معتبرتر است؟ 2021

تافل یا آیلتس ؟ آزمون تافل و آزمون آیلتس ۲ آزمون رایج و پرطرف‌دار برای ارزشیابی مهارت در زبان انگلیسی هستند. افراد بسیاری در انتخاب بین انتخاب تافل و آیلتس سردرگم هستند. در این مطلب هریک از این دو آزمون را معرفی می‌کنیم و درباره عواملی صحبت می‌کنیم که در تصمیم گیری شما در انتخاب بین تافل یا آیلتس تأثیرگذارند،همراه مجله اینترنتی ماهتوتا باشید.

آزمون تافل چیست؟

تافل (Test of English as a Foreign Language) آزمونی است که مؤسسه ETS ارائه می‌کند. تافل در دو نوع کاغذی و اینترنتی برگزار می‌شود. امروزه آزمون تافل اینترنتی بسیار رایج‌تر از تافل کاغذی است. وقتی صحبت از تافل می‌شود معمولا منظور تافل اینترنتی (iBT) است.

ساختار آزمون تافل

تافل یا آیلتس - پاسخنامه

تافل یا آیلتس

مدت آزمون تافل ۳ ساعت و نیم است. این آزمون ۴ بخش دارد: ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ. بین لیسنینگ و اسپیکینگ استراحتی ۱۰دقیقه‌ای خواهید داشت. مدت آزمون هر مهارت به‌ترتیب، ۶۰ تا ۸۰ دقیقه، ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، ۲۰ دقیقه و ۵۰ دقیقه است. تعداد سؤالات در بخش ریدینگ ۳۶ تا ۵۶ و در لیسنینگ ۳۴ تا ۵۱ سؤال است. اسپیکینگ شامل ۶ و رایتینگ شامل ۲ فعالیت است. هر بخش ۳۰ امتیاز دارد. بنابراین بیشینهٔ نمره پایانی شما ۱۲۰ خواهد بود.

ساختار ریدینگ تافل

در این بخش باید ۳ یا ۴ متن دانشگاهی را بخوانید و به سؤالات مربوط پاسخ دهید. این متن‌ها از کتاب‌های دانشگاهی گلچین شده‌اند و موضوع یا رشته‌ای را معرفی می‌کنند. ۳ نوع سؤال در این بخش وجود دارد: سؤالات استاندارد چندگزینه‌ای، سؤالات جای خالی و مرتب‌کردن اطلاعات در نمودار یا جدول.

ساختار لیسنینگ تافل

در این بخش باید به ۴ تا ۶ متن صوتی گوش و به سؤالات مربوط پاسخ دهید. تِرَک‌های صوتی این بخش مشابه چیزهایی است که دانش‌آموزان و دانشجویان در گفت‌وگوهای روزمره زندگی تحصیلی می‌شنوند: سخنرانی کلاسی، گفت‌وگوی بین ۲ دانشجو و یا دانشجو و استاد. باید به پرسش‌های چندگزینه‌ای پاسخ دهید، گزینه‌ها را مرتب کنید یا مواردی را با یکدیگر تطبیق دهید.

ساختار اسپیکینگ تافل

در ۲ فعالیت (task) نخست، شرکت‌کننده باید درباره افکار، نظرات و تجربه‌های شخصی‌اش به‌طور مستقل صحبت کند.

در فعالیت‌های باقی‌مانده، باید بیش از یک مهارت را به‌ کار بگیرید:

  • در ۲ فعالیت باید بخوانید، گوش دهید و سپس صحبت کنید.
  • در ۲ تکلیف دیگر باید گوش دهید و سپس صحبت کنید.

ساختار رایتینگ تافل

این بخش شامل ۲ فعالیت است: نوشتهٔ ترکیبی و نوشتهٔ مستقل.

در نوشتهٔ ترکیبی باید به متنی کوتاه گوش دهید و بخش کوتاهی را بخوانید. سپس ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا این اطلاعات را خلاصه و مقایسه کنید. پاسخ قابل‌قبول بین ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه است.

در نوشتهٔ مستقل، موضوعی به شما ارائه می‌شود و شما باید نظرتان را درباره آن موضوع بنویسید. نوشته باید روشن و همراه با مثال باشد. برای این قسمت ۳۰ دقیقه فرصت دارید و باید دست‌کم ۳۰۰ کلمه بنویسید.

پذیرندگان آزمون تافل

بیش از ۹ هزار مؤسسه در سراسر دنیا نتیجهٔ آزمون تافل را می‌پذیرند. در آمریکا بیشتر مؤسسات آموزشی آزمون تافل را به دیگر آزمون‌های سنجش زبان انگلیسی ترجیح می‌دهند.

آزمون آیلتس چیست؟

تافل یا آیلتس - پر کردن پاسخنامه

تافل یا آیلتس

آیلتس (International English Language Testing System) آزمونی است برای سنجش میزان مهارت در زبان انگلیسی. این آزمون را شورای فرهنگی بریتانیا، دانشگاه کمبریج انگلستان و مرکز آیلتس استرالیا به‌طور مشترک ارائه می‌کنند.

آیلتس در ۲ نوع آکادمیک و جنرال ارائه می‌شود. آزمون آکادمیک ویژهٔ کسانی است که هدفشان ورود به مؤسسات آموزشی برای تحصیلات عالی یا کار در حرفه‌های تخصصی است. آیلتس جنرال مناسب کسانی است که قصد سفر به کشورهای انگلیسی‌زبان برای کار یا تحصیلات متوسطه دارند. روش نمره‌دهی و ساختار در هر دو نوع آزمون یکسان است.

ساختار آزمون آیلتس

زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. این آزمون هم مانند تافل ۴ بخش دارد، اما ترتیب بخش‌ها متفاوت است. نمره هر بخش بین ۰ تا ۹ و نمره پایانی شما میانگین نمره این ۴ بخش است.

برخلاف تافل که آزمون هر ۴ بخش هم‌زمان برگزار می‌شود، آزمون اسپیکینگ آیلتس در فاصلهٔ ۱ هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی برگزار می‌شود. زمان آزمون اسپیکینگ را باید هنگام ثبت‌نام برای آیلتس تعیین کنید.

مهارت‌های آزمون کتبی به‌ترتیب لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ هستند.

تعداد پرسش‌ها در هر یک از ۲ بخش نخست، ۴۰ سؤال و مدت آنها به‌ترتیب ۳۰ و ۶۰ دقیقه است.

مدت بخش رایتینگ ۶۰ دقیقه و شامل ۲ فعالیت است. در اسپیکینگ در مدت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه ۳ تکلیف خواهید داشت.

ساختار لیسنینگ آیلتس

در این بخش ۴ محتوای مختلف می‌شنوید: ۲ مورد مربوط به زندگی اجتماعی روزمره، ۱ مورد با پس‌زمینه آموزشی و ۱ ارائهٔ دانشگاهی. در هر قسمت باید به ۱۰ پرسش پاسخ دهید. سؤالات به‌شکل چند‌گزینه‌ای، جورکردن، نوشتن نام بخش‌های مختلف یک نمودار یا تصویر، تکمیل جمله‌ها و پرسش‌هایی با پاسخ کوتاه هستند.

ساختار ریدینگ آیلتس

در این بخش باید ۳ متن مختلف را بخوانید. هر متن ۱۰ تا ۱۵ سؤال دارد. متن‌ها برگرفته از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها، و در قالب‌های مختلف ازجمله روایتی، توصیفی و مباحثه‌ای هستند. موضوع دست‌کم یکی از متون بحثی منطقی و با جزئیات است. در این بخش نیز، مانند لیسنینگ، با سؤالات چند‌گزینه‌ای، جورکردن، نوشتن نام بخش‌های مختلف یک نمودار یا تصویر، تکمیل جمله‌ها و پرسش‌های با پاسخ‌های کوتاه روبه‌رو خواهید بود.

تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل تافل یا آیلتس

تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل تافل یا آیلتس

ساختار رایتینگ آیلتس

در این بخش برای ۲ تکلیف، ۶۰ دقیقه زمان دارید. تکلیف نخست در آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت است. در آزمون آکادمیک باید توصیفی برای داده‌های تصویری ارائه‌شده (مانند گراف، جدول، نمودار یا دیاگرام) بنویسید. در آزمون جنرال باید نامه‌ای رسمی بنویسید. تعداد کلمات باید دست‌کم ۱۵۰ تا باشد. توصیه می‌شود ۲۰ دقیقه صرف این تکلیف کنید.

در تکلیف دوم، موضوعی به شما ارائه می‌شود. شما باید نظرتان را در قالب سبک نوشتاری دانشگاهی و در دست‌کم ۲۵۰ کلمه بسط و شرح دهید. توصیه می‌شود به این تکلیف ۴۰ دقیقه اختصاص دهید. در این دو تکلیف، مهارت شما در پاسخ به پرسش، شفافیت و وضوح نوشته، دامنه واژگان، دیکته و دستورزبان سنجیده می‌شود.

ساختار اسپیکینگ آیلتس

در این بخش، مصاحبه‌ای با شخص آزمونگر خواهید داشت. پاسخ شما ضبط می‌شود. این بخش شامل ۳ قسمت است.

  • در قسمت نخست آزمونگر سؤالاتی درباره خانواده، رشته تحصیلی، شغل و علاقه‌مندی‌هایتان می‌پرسد.
  • در قسمت دوم کارتی به شما داده می‌شود که عنوان مشخصی روی آن نوشته شده است. شما باید درباره آن صحبت کنید. ابتدا ۱ دقیقه فرصت خواهید داشت تا به موضوع فکر کنید و ایده‌هایتان را پیدا کنید. سپس باید ۲ دقیقه صحبت کنید. بعد از آن باید به ۱ یا ۲ سؤال آزمونگر درباره موضوع پاسخ دهید.
  • در قست سوم، بحث پیرامون موضوع ارائه‌شده در قسمت قبل بین شما و آزمونگر به‌شکلی عمیق‌تر ادامه می‌یابد. این قسمت ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد.

پذیرندگان آزمون آیلتس

مانند تافل، بیش از ۹ هزار مؤسسه در سراسر دنیا نتیجهٔ آزمون آیلتس را می‌پذیرند. برخلاف تافل، در آمریکا آیلتس پذیرش کمتری دارد؛ اما در دیگر کشورهای دنیا، درخواست نمره آزمون آیلتس رایج‌تر است.

تافل یا آیلتس: کدام را انتخاب کنیم؟

تافل یا آیلتس

تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس

اکنون با هر دو آزمون آشنا شدید. برای انتخاب بین تافل یا آیلتس، موارد زیر را در نظر بگیرید.

دانشگاه موردنظر

اگر هدفتان تحصیل در دانشگاه‌های خارجی است، باید ببینید کدام آزمون برای دانشگاه‌های موردنظرتان قابل‌قبول است. دانشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا، نتیجه هر دو آزمون را می‌پذیرند. هرچند در آمریکا تافل ارجح است، در دیگر کشورهای دنیا نتیجه آیلتس بیشتر اهمیت دارد. دانشگاه‌های مختلفی هم وجود دارند که نتیجه هر دو آزمون را می‌پذیرند اما ممکن است به یکی از دو آزمون جایگاه بالاتری بدهند. بنابراین دراین‌باره خوب تحقیق کنید.

همخوانی با توانایی‌های شما

هر دو آزمون مهارت‌های مشابهی را می‌سنجند اما روش سنجش آنها کاملا یکسان نیست. در ادامه ۵ تفاوت عمده تافل و آیلتس را می‌خوانید.

۱. سؤالات چندگزینه‌ای و سؤالات پاسخ کوتاه

تفاوت کلیدی این دو آزمون در بخش ریدینگ و لیسنینگ این است. در آیلتس برای بیشتر پرسش‌ها شما باید پاسخ خودتان را بنویسید، اما در تافل همهٔ پاسخ‌های ممکن در اختیارتان گذاشته می‌شود. بیشتر سؤالات تافل‌ ـ نه همهٔ آنها ـ چندگزینه‌ای هستند. درمورد سؤالات دیگر هم نیازی نیست پاسخ خودتان را ارائه کنید. در آزمون آیلتس برای بیشتر پرسش‌ها شما باید پاسخ مناسب را خودتان پیدا کنید!

مثلا در هر دو آزمون از شما خواسته می‌شود مراحل یک رویداد را به ترتیبِ درست بنویسید. در تافل این مراحل برای شما مشخص شده‌اند و شما تنها باید ترتیب آنها را تعیین کنید. اما در آیلتس هم مراحل و هم ترتیب آنها را خودتان باید مشخص کنید.

اگر پاسخ به سؤالات چندگزینه‌ای یا سؤالاتی با پاسخ‌های مشخص برایتان راحت‌تر است، ممکن است تافل گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

حتما بخوانید » قدرتمندترین زنان جهان از دید مجله فوربز ۲۰۱۹

۲. رایانه‌ای یا کاغذی

تافل به‌ندرت و فقط در کشورهایی که اینترنت محدود است یا در دسترس نیست، به‌ شکل کاغذی برگزار می‌شود. امکان یادداشت کردن روی کاغذ را دارید اما پاسخ‌ها در رایانه مشخص می‌شوند. درمقابل، آزمون آیلتس به هر دو شکل کاغذی و رایانه‌ای برگزار می‌شود. اگر سرعت تایپ‌کردن شما بیشتر از نوشتن است و یا ‌خط خوانایی ندارید و به‌طورکلی کار با رایانه را ترجیح می‌دهید، تافل انتخاب مناسبی برای شماست. اگر نوشتن را ترجیح می‌دهید، با رایانه راحت نیستید و صفحه‌کلید انگلیسی را خوب نمی‌شناسید، آزمون آیلتس کاغذی گزینه منطقی‌تری است.

کدام‌یک از این موارد با توانایی‌های شما همخوانی بیشتری دارند؟ پاسخ به این پرسش نقش مهمی در انتخاب بین تافل یا آیلتس دارد. اگر تردید دارید، می‌توانید نمونه‌های تمرینی یا آزمون‌های آزمایشی را امتحان کنید و ببینید کدام‌یک برایتان راحت‌تر است.

تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس

تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس تافل یا آیلتس

۳. محتوای مورداستفاده در بخش ریدینگ

در بخش ریدینگ آیلتس، از متون دانشگاهی و مقالات مجلات و روزنامه‌ها استفاده می‌شود، اما در تافل فقط متون دانشگاهی به کار می‌رود؛ بنابراین ریدینگ تافل احتمالا دشوارتر است و واژه‌ها و مفاهیم چالش‌برانگیزتری دارد.

۴. مکالمه رایانه‌محور یا مصاحبه رودررو

در اسپیکینگ تافل، سؤالات را از طریق رایانه می‌شنوید و باید به‌‌وسیلهٔ میکروفون به آنها پاسخ دهید. در آیلتس، باید با شخص آزمون‌گیرنده صحبت کنید.

این تأثیرگذارترین تفاوت تافل و آیلتس است. برای برخی افراد مکالمه رودررو با شخص واقعی اضطراب‌آورتر است؛ بنابراین مکالمه رایانه‌محورِ تافل را ترجیح می‌دهند. در سوی دیگر، برخی گفت‌وگو با انسان واقعی را به صحبت‌کردن در میکروفون بی‌جان ترجیح می‌دهند.

تافل یا آیلتس

زمان آزمون اسپیکینگ مسئلهٔ مهم دوم است. این بخش در آزمون آیلتس تا ۱ هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی قابل‌انجام است. برخی افراد دوست دارند یکجا آزمون را پشت سر بگذارند و خیالشان راحت شود. برای برخی دیگر، بخش‌بندی آزمون به قسمت‌های کوچک‌تر، آن را ساده‌تر می‌کند.

۵. طول متن نوشتاری

در رایتینگ آیلتس، شما ۶۰ دقیقه فرصت دارید تا دست‌کم ۴۰۰ کلمه بنویسید، درحالی‌که شما در تافل باید در ۵۰ دقیقه، ۵۰۰ کلمه بنویسید. اگر در مدت معین به حد قابل‌قبول نرسید، نوشتهٔ شما پذیرفته می‌شود؛ اما بی‌تردید نمره از دست می‌دهید. اگر نوشتن به زبان انگلیسی برایتان دشوار و زمان‌بر است، شاید آزمون آیلتس انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد.

دشواری دسترسی

این آزمون‌ها ممکن است در همهٔ شهرهای کشور برگزار نشوند؛ بنابراین لازم است برای شرکت در آزمون به تهران یا شهرهای منتخب بروید. بی‌تردید، دسترسی آسان‌تر در انتخاب بین تافل یا آیلتس مؤثر است. بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از این آزمون‌ها در شهر محل زندگی‌تان یا شهرهای اطراف برگزار می‌شوند.

هزینه آزمون

هزینه هر دو آزمون بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار است. هزینه ۲ آزمون در ایران از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود. هزینه آزمون آیلتس در آخرین ثبت‌نام، ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان و هزینه آزمون تافل در آخرین ثبت‌نام، ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان بوده است.

آیلتس یا تافل

جمع‌بندی

تافل و آیلتس ۲ آزمون رایج جهانی برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی هستند. این آزمون‌ها مهارت شما را در ۴ بخش ریدینگ (خواندن و درک مطلب)، لیسنینگ (شنیداری)، اسپیکینگ (گفتاری و مکالمه) و رایتینگ (نوشتاری) می‌سنجند؛ باوجوداین، شیوه و روش سنجش در این دو آزمون متفاوت است. بر اساس نوع سؤالات، توانایی‌ها، دانشگاه موردنظر (اگر هدف شما تحصیلات عالی است)، دسترسی و هزینه می‌توانید برای انتخاب بین تافل یا آیلتس، تصمیم بگیرید.

شما تجربه‌ای از انتخاب بین این دو آزمون داشته‌اید؟

بیشتر بخوانید »  7مهارت برای به‌دست آوردن زمان بیشتر و افزایش بهره‌وری

ارسال شده در ۵ تیر ۱۳۹۹
  • اشتراک گذاری :
  • 76

    لینک دوستان

    دیدگاه ها

    guest

    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    از سراسر وب